تصاویر عجیب حفاری غیر مجاز برای یافتن گنج در تپه باستانی منجوق روستای انذر ، میراث فرهنگی طارم: کل اهالی حفاری می نمایند و همدیگر را هم لو نمی دهند!

به گزارش وبلاگ سکوت، پیدا کردن حفاران غیرمجاز تپه باستانی منجوق تبدیل به یک چالش بزرگ هم برای اهالی روستای انذر و هم برای میراث فرهنگی شده است، چرا که اهالی روستای انذر توپ را به زمین میراث و میراث هم توپ را به زمین اهالی روستا می اندازد، اما در این میان آنچه اتفاق می افتد این است که تعداد حفاری های غیر مجاز هر روز بیشتر می گردد.

تصاویر عجیب حفاری غیر مجاز برای یافتن گنج در تپه باستانی منجوق روستای انذر ، میراث فرهنگی طارم: کل اهالی حفاری می نمایند و همدیگر را هم لو نمی دهند!

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، چند روز پیش تصاویری از حفاری های غیرمجاز در تپه باستانیمنجوق در روستایانذر واقع در شهرستان طارم به وسیله یکی از اهالی روستا برای خبرگزاری فارس ارسال شد.

حفاری های نو بود و به گفته اهالی هر روز بیشتر و بیشتر می گردد و کسی هم توان مقابله با ان و جلوگیری از ادامه این روند را ندارد، حتی سازمان عریض وطویل میراث فرهنگی!

به گفته اهالی حفاری های غیرمجاز در تپه مذکور به وسیله یک سری افراد غیربومی و سودجو و به اصطلاح سوداگران گنج اتفاق می افتد این در حالی است که طبق اذعان رئیس یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی شهرستان طارم حفاری های غیرمجاز به وسیله خود اهالی انجام می گردد موضوعی که مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان زنجان آن را رد نمی نماید!

شهرستان طارم از نظر تاریخی با داشتن آثار تاریخی و تپه های باستانی یکی از شهرستان های مهم استان زنجان به شمار می رود و همین کافی است تا سوداگران گنج اقدام به حفاری های غیرمجاز نمایند درحالی که نمی دانند تیشه بر ریشه هویت فرهنگی و تاریخی یک منطقه می زنند.

تپه باستانیمنجوق روستای انذر واقع در بخش چورزق شهرستان طارم یکی از تپه های باستانی و دارای ثبت ملی شهرستان طارم است که در دل آن آثاری مربوط به عصر آهن و عصر تاریخی و دوارن پبش از اسلام نهفته است که هر از چند گاهی مورد بی مهری سوداگران گنج قرار می گیرد.

میراث به فکر چاره باشد

یکی از اهالی روستای انذر که خواست نامش در پیش ما محفوظ بماند در این زمینه در گفت وگو با خبرگزاری فارس گفت: حفاری هایی غیرمجاز در تپه باستانی منجوق روستای انذر یک سناریو تکراری است و به وسیله یک سری افراد غیربومی اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه اطراف تپه منجوق دارای زمین های زراعی و کشاورزی است که کشاورزان در فصول مختلف از سال مشغول کاشت، داشت و یا برداشت از مزارع خود هستند، گفت: اگر متولیان امر پایش و رصد نمایند مطمئناً سوداگران گنج در دام می افتند.

این شهروند طارمی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است از خود اهالی اقدام به حفاری نمایند یا خیر، گفت: اهالی در اطراف این تپه زمین های زراعی و حتی باغی هم دارند، به هرحال اگر بومی و غیربومی باشد باید متولیان امر چاره ای بیندیشند، این در حالی است که اهالی با تماشا سوداگران به میراث فرهنگی گزارش می دهند.

پیگیر هستیم شبانه نگهبانی بدهیم

در این زمینه عباس حسنی، رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان طارم در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه متأسفانه حفاران شبانه اقدام به حفاری می نمایند، گفت: با همکاران یگان حفاظت و با هماهنگی پاسگاه شهر چورزق تا 4 بامداد کمین کردیم ولی متاسفانه کسی در محل حضور نداشت که بخواهیم دستگیر کنیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان طارم گفت: برای پیداکردن افراد سودجو پیگیر هستیم که شبانه نگهبانی بدهیم.

حفاران غیرمجاز اهالی روستا هستند

بعلاوه در این زمینه تیرافکن، رییس یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان طارم با یادآوری اینکه تپه منجوق انذر در محاصره زمین های زراعی کشاورزان قرار گرفته است، اظهار کرد: از هر طرفه که به سمت تپه می رویم کشاورزان هستند که کار می نمایند و تعیین نمی گردد چه کسی اقدام به حفاری می نماید.

رییس یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی شهرستان طارم با بیان اینکه یگان شهرستان حتی با هماهنگی های لازم مامور مخفی هم کار گذاشت اما نتوانسته ایم کسی را دستگیر کنیم، ادامه داد: در نظر داریم قبل از اینکه غروب بگردد در محل مذکور کمین کنیم تا بتوانیم این افراد را دستگیر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حفاری های غیرمجاز به وسیله خود اهالی انجام می گردد، گفت: متاسفانه یکی دو نفر هم نیستند کل اهالی حفاری می نمایند و همدیگر را هم لو نمی دهند.

آن طور که پیدا است پیداکردن حفاران غیرمجاز تپه منجوق شهرستان طارم تبدیل به یک چالش بزرگ هم برای اهالی روستای انذر و هم میراث فرهنگی شده است چرا که اهالی روستای انذر توپ را به زمین میراث و میراث هم توپ را به زمین اهالی روستا می اندازد و این توپ سفالی شکل روی هوا سرگردان است و فرود بیا هم نیست.

میراث کمبود نیرو و خودرو دارد

سید سعید صفوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان در این زمینه در گفت وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه در طول سال های گذشته در تپه منجوق انذر حفاری های غیرمجاز اجرا شده است، گفت: طی چند شب گذشته یگان حفاظت میراث و مسوولان محلی تا 4 بامداد کمین کردند اما متاسفانه هیچ افراد سودجویی در محل حضور نداشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه حفاران غیرمجاز بدون اطلاع از ارزش معنوی آثار تاریخی باعث تخریب تاریخ یک منطقه و استان و کشور می شوند، گفت: حفاظت از میراث یک کار بینan> بخشی است که نیازمند یک عزم ملی در استان است.

وی با اذعان به اینکه کمبود نیروی انسانی در یگان حفاظت و نیز کمبود خودرو گشت مزید بر دلیل است، گفت: در استان زنجان 2 هزار میراث شناسایی شده است که پایش و رصد آنها از عهده 13 یگان در استان امکان پذیر نیست.

صفوی با یادآوری اینکه با وجود کمبودها، به وسیله نیروی یگان حفاظت کوشش می گردد که به طور مستمر از آثار تاریخی و فرهنگی پایش ها اتفاق بیفتد، ادامه داد: در 7 ماهه گذشته بیش از 2 هزار و 100 پایش از آثار بناهای تاریخی، فرهنگی اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان با بیان اینکه بعلاوه در طی 7 ماهه گذشته 600 گزارش دریافتی از مردم به وسیله یگان حفاظت دریافت شده است، اضافه کرد: در طی این ایام 12 فلزیاب، 107 قلم اقلام تاریخی مکشوفه، 49 مورد دستگیری، تشکیل 23 مورد پرونده، ثبت 100 مورد ساخت وسازهای غیر مجاز در استان اجرا شده است.

منبع: چمدان

به "تصاویر عجیب حفاری غیر مجاز برای یافتن گنج در تپه باستانی منجوق روستای انذر ، میراث فرهنگی طارم: کل اهالی حفاری می نمایند و همدیگر را هم لو نمی دهند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر عجیب حفاری غیر مجاز برای یافتن گنج در تپه باستانی منجوق روستای انذر ، میراث فرهنگی طارم: کل اهالی حفاری می نمایند و همدیگر را هم لو نمی دهند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید