درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟

به گزارش وبلاگ سکوت، درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟ رژیم غذایی شما روی تمام اجزای بدن تان از جمله مغزتان تأثیر می گذارد. با تغذیه سالم و پرهیز از غذاهای مضر، عملکرد بدن و مغزتان را تقویت کنید و توانایی تمرکز و یادآوری خاطرات تان را افزایش دهید. حتما آبِ فراوان بنوشید.

درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟

وبلاگ سکوت| طبیعی است هر از گاهی یک کلمه را فراموش کنید، کلید های خانه را جا بگذارید یا بعضی جهت ها را به یاد نیاورید. این نوع از فراموشی ها با افزایش سن بیشتر هم می شوند. اما علت فراموشی ناگهانی و شدید (مثل این که نام بچه هایتان را به یاد نیاورید یا فراموش کنید کجا هستید) حتما باید آنالیز گردد؛ چرا که فراموشی لحظه ای یا ناگهانی می تواند نشانه مسائلی جدی تر از آلزایمر یا زوال عقل باشد.

بسیاری از دارو هایی که برای درمان بیماری های دیگر تجویز می شوند، می توانند روی حافظه تأثیر بگذارند. لیست زیر کامل نیست، ولی کوشش نموده ایم رایج ترین نمونه ها را در آن بگنجانیم.

  • اضطراب: آلپرازولام (Xanax)، کلردیازپوکساید (Librium)، کلونازپام (Klonopin) دیازپام (Valium)، فلورازپام (Dalmane)، لورازپام (Ativan)
  • افسردگی یا درد: آمی تریپتیلین (Elavil)، کلومیپرامین (Anafranil)، دزپپرامین (Norpramin)، دوکسپین (Sinequan)، ایمی پرامین (Tofranil)، نورتریپتیلین (Aventyl, Pamelor)
  • فشار خون بالا: پروپرانول (Inderal)، آتنولول (Tenormin)، کاپتوپریل (Capoten)، متوپرولول (Lopressor, Toprol)، سوتالول (Betapace)
  • کلسترول بالا: آتورواستاتین (Lipitor)، فلوواستاتین (Lescol)، لووستاتین (Mevacor)، پراواستاتین (Pravachol)، رزواستاتین (Crestor)، سیمواستاتین (Zocor)
  • درد: مورفین (Astramorph, Avinza) فنیتیلین (Duragesic)، هیدروکدون (Norco, Vicodin)، هیدروموفون (Dilaudid, Exalgo)، اکسی کدون (OxyContin, Percocet)
  • تشنج: گاباپنتین (Neurontin)، استازولامید (Diamox)، کاربامازپین (Tegretol)، لاموتریژین (Lamictal)، پرگابالین (Lyrica)، والپروات (Depakote)
  • اختلال خواب: اسزوپیکلون (Lunesta)، زالپلون (Sonata)، زولپیدم (Ambien)

اگر شما هرکدام از این داروها یا داروی مشابهی که در این لیست وجود ندارد را مصرف می کنید، از دکتر خود بخواهید در صورت امکان آن را با دارویی دیگر جایگزین کند.

برای فراموشی چی خوبه؟

در یک مطالعه نشان داده شده است که ترکیبی در شکلات وجود دارد که باعث کاهش تحلیل حافظه مرتبط با سن در بزرگسالان بین 50 و 69 می گردد.

این ترکیب شامل فلاونول ها است که همچنین می تواند در بسیاری از میوه ها و سبزیجات یافت گردد. تصور می گردد که جریان خون به یک منطقه خاص مغز مرتبط با حافظه افزایش می یابد. شکلات تلخ با بیشترین میزان کاکائو را که می تواند باعث جذب فلاونول ها گردد را انتخاب کنید.

تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Stroke and Neurology عروقی نشان داده است که گیاه جینکوبیلوبا می تواند در افزایش حافظه مؤثر باشد.

دکتر سارا برور، پزشک عمومی و پزشک گیاه شناسی گفت: جینکو بیلوبا برای تقویت حافظه مورد استفاده قرار گرفته و معتقدند که این گیاه با افزایش جریان خون و اثرات آنتی اکسیدانیدر محافظت عصب اثر می گذارد.

آخرین تحقیقات نشان می دهد که گیاه جینکو بیلوبا نیز برای افرادی که سکته مغزی را تجربه نموده اند، به تقویت حافظه و توانایی قدرت استدلال یاری می نماید و همچنین کاهش یا حتی توقف کاهش شناختی که ممکن است پس از سکته مغزی ایسکمیک ناشی از لخته شدن خون در مغز باشد را ایجاد می نماید.

دکتر راجر هندرسون، یک پزشک عمومی، گفت: حتی فعالیت های بدنی پایین می تواند مردم را از کاهش عملکرد ذهنی محافظت کند که می تواند به طور عادی در افراد سالم اتفاق بیفتد.

داشتن فعالیت منظم یاری می نماید تا خطر ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی و سایر مسائل گردش خون را کاهش دهد که همه این بیماری ها می تواند به کاهش حافظه یاری کند.

ورزش هم چنین خلق و خوی و خواب را بهبود می بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد؛ که استرس و اضطراب می تواند باعث اختلال در حافظه گردد.

مزایای ورزش به دلیل توانایی آن در تحریک انتشار مواد شیمیایی در مغز است که این مواد بر سلامت سلول های مغز اثر می گذارد و هم چنین در رشد عروق خونی جدید در مغزو زنده ماندن سلول های مغزی جدید اثر می گذارد.

ماهی های چرب به عنوان مواد مغذی نهایی محسوب می شوند.

مواد موجود در فست فود، که گلیکیشن پیشرفته (AGEs) نامیده می گردد می توانند به حافظه آسیب برسانند.

دکتر مریلین گلنویل، نویسنده راهکار های طبیعی برای دمانس و آلزایمر، شرح داد: داشتن سطوح بالایی از AGE ها باعث سرعت بیشتری در کاهش حافظه می گردد و حتی یک رژیم غذایی کوتاه مدت از مواد غذایی بی ارزش می تواند تأثیر منفی بر روی حافظه شما داشته باشد.

او توصیه می نماید که از غذا های فرآوری شده و قند های تصفیه شده اجتناب گردد. نگران نباشید در خصوص به یاد آوردن هر چیزی تحقیقات دانشگاه تورنتو نشان می دهد که اطلاعات بیش از حد می تواند فراموشی را تشدید کند.

پروفسور بلیک ریچاردز، نویسنده پژوهشی، گفت: مهم است که مغز جزئیات خاص ناموفق را فراموش کند و به جای آن تمرکز بر مواردی است که برای تصمیم گیری در دنیای واقعی یاری می نماید.

دکتر هادرزر گفت: اخیراً در دنیای پزشکی بحث های زیادی در خصوص اینکه آیا پازل های چابکی ذهنی از قبیل: جدول کلمات متقاطع و سودوکو می تواند باعث کند شدن کاهش حافظه گردد.

اما مغز ما مانند یک عضله است و استفاده از آن به جای از دست دادن آن می تواند به بهبود عملکرد شناختی یاری کند.

این می تواند به عنوان یک ابزار در یادگیری زبان جدید یا بازی سودوکو نقش داشته باشد.

ماهی به عنوان غذای مغزی مطلوب در نظر گرفته شده است و شواهدی وجود دارد که مدعی این مطلب است.

مخصوصاً ماهی های چرب مثل ماهی آزاد و ماهی قزل آلا، به طور طبیعی حاوی اسید های چرب امگا 3 هستند که به بهبود جریان خون مغزی یاری می نماید و باعث کاهش التهاب می گردد.

شما همچنین می توانید این مواد مغذی را در تخم مرغ، دانه های کتان، دانه کدو تنبل و گردو پیدا کنید.

تحقیقات منتشر شده در مجله Alzheime s. and Dementia نشان می دهد روغن ماهی می تواند آتروفی مغزی را در سالمندان بهبود بخشد.

رئیس سلامت روان تغذیه، توصیه می نماید ماهی های چرب دو تا سه بار در هفته مصرف کند.

منبع: فرادید

به "درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان فراموشی؛ برای فراموشی چی خوبه؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید