شانزلیزه در تبریز!

به گزارش وبلاگ سکوت، خیابان تبریز که روزگاری بخشی از جاده ابریشم بود، یکی از پیاده راه های تبریز است.

شانزلیزه در تبریز!

تبریز هم شانزلیزه دارد! آن هم چه شانزلیزه جذابی. قدم زدن روی سنگفرش های قدیمی خیابانی که روزگاری قسمتی از جاده ابریشم بوده هنوزهم هیجان انگیز است. خیابان تربیت تبریز، پیاده راهی است که از نخستین خیابان های تبریز مدرن به شمار می رود. خیابان تربیت که یکی از مراکز خرید قدیمی تبریز محسوب می گردد، در بافت مرکزی شهر قرار گرفته و سالهااست به صورت پیاده راه درآمده است. باغچه بندی زیبا، مبلمان شهری مناسب، بناهایی کهنسال که هر کدام داستان شیرینی دارند و همچنین مجسمه های بزرگی که مشاغل سنتی را نشان می دهند، بر هیجان و زیبایی خیابان تربیت تبریز افزوده است.

با مجله گردشگری وبلاگ سکوت همراه باشید تا با هم در خیابانی که به شانزلیزه تبریز شهرت دارد، قدم بزنیم. البته شاید دل تان بخواهد کمی هم درباره شانزلیزه تهران بدانید.

خیابان تربیت کجااست؟

خیابان تربیت جایی در بافت مرکزی و تاریخی تبریز واقع شده است. کافی است سراغ میدان ساعت را بگیرید. خیابان تربیت همان حوالی است و به راحتی می توانید پیدایش کنید.

داستان خیابان تربیت

اوایل قرن حاضر بود که مدرنیته به ایران رسید. پیش از آن شهرها کوچک بودند و به دلیل عقاید محلی، کنترل سرعت وزش باد و همچنین ایجاد امنیت بیشتر، معبرهای شهری بسیار پیچ در پیچ و باریک ساخته می شد. پس از ورود اتومبیل به ایران و همزمان با شروع مدرنیته، در دوره پهلوی اول، در همه شهرها خیابان های سرتاسری، عریض و مستقیم ساخته شد. الگوی این خیابان ها به صورت صلیبی بود. یعنی خیابانی سرتاسری که از شرق به غرب یا از شمال به جنوب شهر می گذشت و خیابانی متقاطع که آن را قطع می کرد. این خیابان ها بعد از انقلاب اسلامی تغییر نام دادند و در بیشتر شهرها به نام خیابان امام خمینی نامگذاری شدند.

خیابان امام خمینی تبریز نیز بر همین اساس ساخته شده، از اصلی ترین قسمت های هسته شهر عبور نموده و معابر و مکان های مهم را به یکدیگر پیوند داده است. همزمان با تکمیل این خیابان و خیابان های موازی آن، خیابان تربیت به طرز بسیار هوشمندانه ای مکان یابی و احداث شد. خیابان تربیت تبریز دو مکان مهم شهر یعنی میدان ساعت را به بازار پیوند می داد و گفته می گردد قسمتی از جهت باستانی جاده ابریشم به شمار می رود. خیابان تربیت را می توان یکی از مراکز خرید قدیمی تبریز معرفی کرد. انواع پوشاک، کیف و کفش تبریز و کت و شلوار از جمله کالاهایی است که می گردد آن ها را در خیابان تربیت تبریز خرید.

یکی از دوست داشتنی ترین قسمت های خیابان ، مجسمه های حجیمی است که مشاغل سنتی را نشان می دهند و طول جهت نصب شده اند. مجسمه مرد فرش فروش، مرد بستنی فروش، پینه دوز(کفاش) و مرد سلمانی از جمله این مجسمه ها به شمار می رود. کوچه های قدیمی و معروفی مثل کوچه انجمن، کوچه پناهی و کوچه کرباسی نیز از خیابان تربیت تبریز انشعاب گرفته اند.

کی برویم؟

گرچه عصرها جمعیت زیادی را در خیابان تربیت خواهید دید، با وجود این بهترین زمان ملاقات از این خیابان همان عصرها است. خیابان نیمی از هویت خود را مدیون شهروندانی است که در آن وقت می گذرانند. حیات و پویایی خیابان تربیت به مردمی که در آن تردد می نمایند وابسته است و در زمان شلوغی، می توانید جلوه های زیبایی از خرده فرهنگ بومی شهر را در تعاملات بین شهروندان ببینید. غروب ها این خیابان را شلوغ تر از هر زمانی خواهید یافت. به ویژه عصر روزهای آخر هفته جمعیت بیشتری به این خیابان مراجعه می نمایند. در تمام 365 روز سال خیابان باز است و می توانید از آن عبور کنید. با این حال در روزهای تعطیلات رسمی و همچنین شب ها مغازه های اطراف خیابان را بسته خواهید دید.

نکات مهم در بازدید از خیابان تربیت

از خیابان تربیت عکاسی کنید. از کوچه های قدیمی، ساختمان های سنتی و مجسه های خیابان عکس بگیرید و به عنوان یادگاری با خود ببرید. به خاطر داشته باید که هر زمان که دلتان بخواهد می توانید روی نیمکت های خیابان تربیت تبریز استراحت کنید. اگر قصد خرید دارید، بهتر است بدانید قیمت کالا در خیابان تربیت مناسب است. شبها مغازه های دو طرف خیابان بسته است و خیابان را بی طراوات خواهید یافت. پس درست زمان بندی کنید.

کفش راحت به پا کنید. چون برای رسیدن به انتهای خیابان تربیت وسیله نقلیه وجود ندارد. اگر دوچرخه دارید یا باید قید گذر از خیابان را بزنید و جهت دیگری انتخاب کنید تا به بازار برسید، و یا دوچرخه را در مکان امنی پارک کنید و پیاده به جهتتان در خیابان تربیت تبریز ادامه دهید. خیابان تربیت از جمله مراکز خرید تبریزی ها به شمار می آید. به فرهنگ بومی احترام بگذارید.

نکات مهم برای افراد با نیازمندی های خاص

افراد دارای معلولیت جسمی که با ویلچر حرکت می نمایند، می توانند به راحتی از خیابان تربیت و دیدنی های اطرافش بازدید نمایند. این خیابان برای خانواده های دارای فرزند اوتیسم مناسب نیست و شلوغی و ازدحام خیابان ممکن است باعث بی قراری بچه ها گردد.

منبع: پیام دلتا

به "شانزلیزه در تبریز!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شانزلیزه در تبریز!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید