مسائل بینی های زیرتیغ رفته

به گزارش وبلاگ سکوت، بینی یکی از مهمترین اعضای بدن در حفظ سلامت و دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است که وظایفی از قبیل حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و ایفای نقش در تکلم را به عهده دارد.

مسائل بینی های زیرتیغ رفته

مسائل بینی های زیرتیغ رفته

نویسنده: دکتر محمد صوفی زاده

بینی یکی از مهمترین اعضای بدن در حفظ سلامت و دارای فیزیولوژی بسیار پیچیده ای است که وظایفی از قبیل حس بویایی، تنظیم دما، تنظیم رطوبت، تصفیه ذرات هوا و ایفای نقش در تکلم را به عهده دارد.

امروزه بسیاری بدون هیچ گونه آگاهی نسبت به این عضو بدن، صرفاً به دلیل نازیبا بودن بینی یا بیشتر زیبا شدن آن راضی می شوند برای اصلاح و زیبایی زیر تیغ جراحی بروند، بدون آنکه اطلاعاتی از عواقب پس از عمل جراحی داشته باشند.

جراحی پلاستیک بینی را می توان جز چند جراحی شایع در دنیا دانست، چرا که بینی عضوی مرکزی در صورت محسوب می گردد که هرگونه اشکال و ناهنجاری در آن می تواند بقیه اعضای صورت را تحت تأثیر قرار دهد به همین خاطر بسیاری از بیماران پس از انجام عمل جراحی بینی خود، احساس می نماید بقیه اعضای بدنشان هم دستکاری شده است و برعکس اگر جراحی موفقیت آمیز نباشد، تناسب تمام قسمت های صورت به هم می ریزد.

دلایل شایع پزشکی جراحی بینی چیست؟

دودلیل شایع مسائل تنفسی در بیماران داوطلب جراحی پلاستیک بینی اتحراف تیغه بینی و رشد بیش از میزان شاخک های بینی است که همزمان با جراحی پلاستیک زیبایی بینی قابل اصلاح هستند، ولی دلیل سومی که شامل پولیپ های بینی و سینوزیت مزمن است باید در مرحله جداگانه یی پیش از انجام جراحی پلاستیک بینی، تحت درمان مناسب قرار بگیرد.

درباره عوارض جراحی بینی شرح دهید؟

عوارض جراحی بینی به دو دسته تقسیم می گردد: در عوارض تنفسی معبر عبور هوا، پس از عمل تنگ می گردد و فرد مجبور می گردد مدام از دهان نفس بکشد و همین امر عاملی می گردد تا فرد دچار صدایی تو دماغی گردد و بخاطر مسائل چسبندگی بینی باید به طور مداوم ترشحات بینی خود را پاک کند. اما عارضه دوم که مربوط به ظاهر بینی می گردد به دلیل کم و زیاد برداشتن بافت های بینی است. ممکن است در عمل جراحی، پرده های بینی بیش از حد کم گردد که باعث ایجاد چال هایی عمیق می گردد.

تجریه نشان می دهد که اغلب بیماران علاقه یی به مصنوعی به نظر رسیدن بینی خود ندارند، چرا که در جامعه ما پذیرش یک بینی طبیعی بزرگ قابل قبول تر از یک بینی جراحی شده کوچک است. بنابراین در جراحی های بینی باید سعی گردد حداقل دستکاری روی بینی صورت بگیرد و برای از بین رفتن عوارض هم باید از برداشتن بسیار بافت ها پرهیز کرد.

در هر صورت جراحی بینی با توجه به استقبال زیاد از آن در دنیا، همانند معادله یی چند مجهولی است که باید تمام فاکتورهای لازم آن را در نظر گرفت و پس از عمل با پیگیری های صحیح از عوارض جدی آن جلوگیری کرد.

انگیزه افراد ازانجام چنین جراحی چیست؟

گاهی اوقات جوانان انگیزه یی کافی برای این جراحی ندارند و صرفاً به اصرار دیگران تن به آن می دهند که نمی تواند دلیل توجیه نماینده خوبی باشد، برای همین مشاوره با روان پزشک یک فاکتور مهم و تأثیرگذار است.

چند درصد از جراحی های بینی برای زیبایی دلایل روحی و روانی دارد؟

با توجه به آنالیز های صورت گرفته که اغلب در کشورهای اروپایی و آمریکا بوده است، حدود بیست درصد افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند مبتلا به اختلالات روان نژندی مانند اضطراب، وسواس و افسردگی و حدود هفتاد درصد هم مبتلا به اختلال شخصیت خودشیفته و اختلال شخصیت وسواسی هستند و فقط ده درصد اعمال جراحی ناشی از حالت واقعاً غیرطبیعی بینی است.

همه ساله تعداد بسیار زیادی در ایران به خصوص تهران، عمل جراحی زیبایی انجام می دهند که به طور عمده شامل جراحی بینی، لیپوساکشن (برداشت چربی از نواحی گوناگون بدن) و کشیدن پوست صورت برای رفع کردن چین و چروک است. این جراحی ها بیشتر برای احساس رضایت از ظاهر خود و به تعبیری افزایش اعتماد به نفس انجام می گردد. درصد زیادی از این افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی مانند بیماری وسواسی و بعلاوه اختلالات افسردگی هستند. تبلیغات روزنامه ها و مجلات که به طور عمده همراه با عکس است هم در ترغیب افراد مؤثرند.

جراحی بینی در چه قشری بیشتر دیده می گردد؟

از نظر سنی، اعمال جراحی زیبایی بینی بیشتر در سنین 15 تا 25 سال انجام می گردد و در میان تحصیل نموده ها و افراد مرفه فراوان تر است. هرچند طبقات اجتماعی میانه و پایین هم با وجود هزینه های بالای این قبیل اعمال با تحت فشار قرار دادن خود و خانواده به این امر اقدام می نمایند.

آیا برای انجام جراحی بینی احتیاج به مشاوره روانپزشکی است؟

به طور قطع باید پیش از اقدام به این عمل از مشاوره یک روان پزشک بهره گرفت زیرا این افراد قبل از عمل در ارتباط میان فردی مشکل دارند، اغلب گوشه گیر و افسرده هستند، نسبت به ناراحتی های خود بصیرت و بینش کافی ندارند، ناراحتی خود را به اشتباه به ظاهر خود نسبت می دهند و با عمل جراحی زیبایی برای از بین بردن آن اشکال اقدام می نمایند. از نظر شخصیتی هم اغلب افرادی که جراحی زیبایی بینی انجام می دهند، ویژگی های وسواسی بارزی دارند و در درجه دوم، افراد دارای شخصیت خودشیفته که کمال گرایی آنها متمرکز به خود و با هدف افزایش جذابیت است. این اعمال را انجام می دهند. در برخی افراد که بینی بزرگ یا ناموزون دارند. عمل جراحی به افزایش اعتماد به نفس یاری می نماید، ولی تقریباً در بیشتر بیماران نتیجه خوبی ندارد. یک سوم این بیماران خانه نشین می شوند زیرا نگران هستند که از سوی دیگران مورد تمسخر قرار گیرند و حتی حدود یک پنجم آنها هم اقدام به خودکشی می نمایند. ولی به جرأت می توان گفت که بخش عظیمی از این بیماران از رویارویی اجتماعی و شغلی دوری می جویند و عملکرد اجتماعی آنها کاهش می یابد.

جراحی بینی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که از نظر شخصیتی مسئله ای نداشته باشند، عملکرد خانوادگی، اجتماعی و شغلی خوبی داشته باشند و بهتر از همه با تأیید اطرافیان بینی آنها ظاهر نابهنجار و ناموزونی داشته باشد با این عمل در تنفس آنها تاثیر مثبت داشته باشد، می توانند اقدام به عمل جراحی بینی نمایند.

منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 117

منبع: راسخون

به "مسائل بینی های زیرتیغ رفته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل بینی های زیرتیغ رفته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید