مواد غذایی که هضم آن ها آسان است

به گزارش وبلاگ سکوت، دستگاه گوارشی به ما یاری می نماید تا مواد مغذی ضروری را که از مواد غذایی به دست می آوریم را استفاده کنیم. با این حال، هضم همه مواد غذایی آسان نیست. در اینجا لیستی از مواد غذایی است که به دستگاه گوارشی ما یاری می نمایند تا

مواد غذایی که هضم آن ها آسان است

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

دستگاه گوارشی به ما یاری می نماید تا مواد مغذی ضروری را که از مواد غذایی به دست می آوریم را استفاده کنیم. با این حال، هضم همه مواد غذایی آسان نیست. در اینجا فهرستی از مواد غذایی است که به دستگاه گوارشی ما یاری می نمایند تا به شیوه ای آسان و بدون احتیاج به کار سخت کار کند.

اگرچه بدن ما به صورت عالی طراحی شده تا تا قادر باشد سخت ترین فرایندها را با حدبیشتر سهولت انجام دهد اما هنوز بعضی از وظایف به آن آسانی که به نظر می رسند انجام نمی شوند. بعضی از مواد غذایی مثلا موز وجود دارند که جویدن آن ها بسیار آسان است، بعضی مواد غذایی دیگر مانند میوه های خشک، نیشکر و ... هستند که برای جویدنشان احتیاج به کوشش و زحمت هست. به همین ترتیب، برای دستگاه گوارشی ما هم بعضی مواد غذایی وجود دارند که هضم کردن آن ها آسان است، در حالی که بعضی مواد غذایی فشار زیادی بر دستگاه گوارشی وارد می نمایند.

اگر نگاهی به عادات غذایی خود بیاندازید، معمولا مواد غذایی مانند پنیر، کره، گوشت قرمز، چیپس سرخ شده و ... پیدا می کنید که گاه به گاه به یک وعده غذایی برای تان تبدیل شده اند. حتی با نادیده گرفتن کالری ها، در واقع این مواد غذایی هضم پسند نیستند. ما معمولا احساس نمی کنیم که باید فهرست مواد غذایی خود را تغییر دهیم تا زمانی که بالاخره مربض می شویم، یا وقتی که می بینیم بدن ما با توجه به عادات غذایی که داریم منبسط می گردد. احتیاج به مصرف غذاهای اساسی و ساده برای کاهش فشار بر روی دستگاه گوارش ما و کل بدن (به شکل بیماری و چاقی)؛ نمی تواند نادیده گرفته گردد. اما قبل از این که چیزهایی در خصوص مواد غذایی که به فرایند هضم یاری می نمایند یاد بگیریم، اجازه دهید ابتدا در خصوص مواد مغذی که بدن ما به آن ها احتیاج دارد چیزهایی بفهمیم. و اینکه چگونه می توانیم به دستگاه گوارش یاری کنیم تا بدون احتیاج به تحمل فشار از فواید آن برخوردار گردد.

مواد مغذی ضروری و هضم آن ها

چهار نوع گروه مواد غذایی یا مواد مغذی وجود دارد که به این ترتیب است: قند طبیعی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها و چربی.

بدن انسان به همه این 4 گروه ماده مغذی در هر شکلی برای عملکرد طبیعی احتیاج دارد. دستگاه گوارش انسان به زمان و انرژی کمتری احتیاج دارد تا قند طبیعی را تجزیه کند تا بدن آن را جذب کند. کربوهیدرات به زمان و انرژی بیشتری احتیاج دارند تا هضم شوند. پروتئین ها می توانند به دسته های ساده و پیچیده تقسیم شوند. همانطور که از نامش پیداست، پروتئین های ساده در مقایسه با پروتئین های پیچیده به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارند؛ و چربی هم به حدبیشتر زمان احتیاج دارد تا تجزیه گردد. مواد غذایی هضم پسند محتوی قند طبیعی، پروتئین ساده و کربوهیدرات زیاد هستند. با این حال، نمی توانیم مواد مغذی دیگر مانند چربی ها، پروتئین پیچیده، ویتامین ها و مواد معدنی را رد کنیم؛ چون آن ها برای تحقق بعضی از عملکردهای بدن ضروری هستند. از این رو، یک رژیم غذایی ایده آل نباید تنها محتوی پروتئین راحت هضم شونده، قندها یا کربوهیدرات های راحت هضم شونده باشد، بلکه باید محتوی میزانی چربی، پروتئین پیچیده و دیگر مواد غذایی پیچیده در مقادیر کوچک باشد. به یاد داشته باشید، پروتئین های ساده در گیاهان در دسترس هستند؛ و گوشت و فراورده های لبنی معمولا محتوی پروتئین پیچیده هستن

که بازسازی آن ها برای بدن کار ساده ای نیست.

مواد غذایی که هضم آن ها آسان است

دلایل متعددی که چرا ممکن است به مصرف مواد غذایی که به راحتی قابل هضم هستند احتیاج داریم وجود دارد؛ این دلایل شامل بهبودی پس از بیماری، کاهش وزن، برای خلاص شدن از کلسترول و مسائل مربوط به قلب، بهبودی پس از عمل جراحی، کاهش استرس و ... است. مواد غذایی مختلفی وجود دارد که لذیذ، سالم هستند و به راحتی با دستگاه گوارشی سازگار هستند. نکات زیر را بخوانید تا غذاهایی که حاوی مواد مغذی هستند که به آسانی به وسیله بدن انسان جذب می شوند را بشناسید.

میوه و سبزیجات تازه

هرگاه که در گوگل عبارت غذاهای سالم را جستجو می کنیم تصویری که نماین می گردد شامل میوه ها و سبزیجات است، چرا؟ علت این است که این مواد غذایی حاوی میزان قابل توجهی کربوهیدرات راحت هضم، پروتئین های ساده و دو ماده مغذی خیلی مهم به نام های آب و فیبر هستند. که موادی برای آسان کردن و سرعت بخشیدن به فرایند هضم هستند. در حالی که میوه ها معمولا خام مصرف می شوند، مصرف سبزیجات به صورت خام یا آب پز بسیار مفید است. بعضی از میوه ها و سبزیجات که در این دسته قرار دارند شامل سبزیجات برگ سبز تیره مانند اسفناج، کاهو، مارچوبه، کدو سبز، برگ چغندر، ریحان، اسکواش و ... هستند. دیگر سبزیجاتی که می توانید بخورید شامل قارچ ها، هویچ، و سیب زمینی له شده هستند. میوه هایی مانند موز، پرتقال، هندوانه، انگور، زردآلو، سیب، انواع توت و هلو هم موثر اثبات شده اند.

حبوبات

حبوبات به طور عمده شامل لوبیا، عدس و نخود هستند. آن ها به آسانی به وسیله بدن جذب می شوند و غنی از پروتئین و فیبر هستند. و مواد غذایی هستند که محتوی مواد مغذی سالم و مفید هستند. حبوبات معمولا پخته شده و به اسم سوپ، خورشت و ادویه مصرف می شوند؛ در نتیجه یک غذای ایده آل با آب ساخته می گردد. بعلاوه می توانید حبوباتی مثل جوانه و لوبیا را به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید. بعضی از حبوبات که به صورت برجسته ای هضم آن ها آسان است شامل عدس قرمز، لوبیا ماش و لوبیا آدوکی هستند. در واقع، بیشتر انواع حبوبات و جوانه ها برای قرار گرفتن در منوی شما ایده آل هستند. در حالی که در حبوبات پخته شده، اطمینان حاصل کنید که میزان زادی ادویه و روغن به آن اضافه نمی کنید.

غلات

درست مثل حبوبات، باید از پختن غلات به همراه ادویه و روغن جلوگیری گردد. در صورتی که به صورت صحیح پخته نگردد اغلب پروتئین های ساده تبدیل به پروتئین پیچیده می شوند. پختن آرد غلات کاملا خوب است، اما دوباره باید از هر نوع روغن خودداری کرد. برنج یکی از برترین گزینه هایی است که طبخ آن آسان است و حتی آسان تر به وسیله بدن جذب می گردد. ظروف ساخته شده از جو دو سر، جو، کوینولا و گندم هم برای یاری به هضم غذا مفید هستند. اطمینان حاصل کنید که آماده سازی در ساده ترین راه ممکن انجام گیرد. از ادویه جات و سرخ کردنی های اضافی اجتناب کنید. فقط غلات را بجوشانید و میزانی نمک و سبزی به آن اضافه کنید تا از ظرف خوراکی غذا در ساده ترین و سالم ترین راه ممکن لذت ببرید.

برای دوستداران گوشت...

می توانید گوشت بخورید و وزن خود را دیدن کنید. در حالی که رژیم غذایی گیاهی نسبت به رژیم غذایی گوشتی راحت تر به وسیله بدن پذیرفته می شوند، اما می توانید گوشت بدون چربی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از مزه آن لذت ببرید. از خوردن گوشت قرمز مانند گوشت گاو و گوشت خوک خودداری کنید.در عوض مرغ و ماهی را انتخاب کنید. در واقع سینه مرغ (بدون پوست) در صورتی که به صورت پخته یا کبابی میل گردد برای از دست دادن وزن و تحت کنترل داشتن کلسترول بسیار عالی است. ماهی هایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن آلباکور، شاه ماهی، ساردین، هالیبوت و ... برای سلامتی بسیار عالی هستند.

اگر از یک مشکل سلامتی رنج می برید، بهتر است با یک پزشک مورد اعتماد در خصوص رژیم غذایی خود مشورت کنید. مراقب خود باشید.

منبع: راسخون

به "مواد غذایی که هضم آن ها آسان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مواد غذایی که هضم آن ها آسان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید