هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می گردد

به گزارش وبلاگ سکوت، فتح الله امی در تبادل نظر با خبرنگاران، در مورد فعالیت های پژوهشگاه هوافضا حول سند جامع توسعه هوافضای کشور گفت: در این سند، توسعه هوافضا در 3 بخش کلی شامل فعالیت های مربوط به حوزه های فناوری فضایی، هوایی و دفاعی دیده شده که در دو بخش فضایی و هوایی، ماموریت هایی بر عهده این پژوهشگاه گذاشته شده است.

هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می گردد

وی با اشاره به پروژه های مرتبط با بخش فناوری هوایی گفت: ما در پژوهشگاه هوافضا، ساخت هواپیماهای سبک را در پیش گرفته ایم؛ اما از آنجایی که هواپیماهای دونفره، چهارنفره و 6 نفره در کشور طراحی شده است، طراحی و ساخت هواپیمای 8 نفره را در دستور کار قرار داده ایم.

رئیس پژوهشگاه هوافضا ادامه داد: هم اکنون طراحی کلی این پروژه به اتمام رسیده و هم اکنون مشغول طراحی مفهومی آن هستیم؛ به زودی نیز مدل پروازی هواپیمای 8 نفره ساخته می گردد.

امی اضافه نمود: مدل پروازی این هواپیما در اشل یک دهم ساخته می گردد که حالت پهپادی دارد و پس از آن ان شاالله هواپیما را خواهیم ساخت و این محصول، وارد خط تاکسی هوایی ما می گردد.

وی در خصوص قابلیت های این هواپیما که می تواند کل کشور را پوشش دهد، گفت: برای این هواپیما 3 نقطه به عنوان پایگاه پرتاب در تهران، شیراز و فردوس در نظر گرفته شده است که با این 3 پایگاه می توانیم این هواپیما را در تمام کشور و حتی کشورهای همسایه به پرواز دربیاوریم.

امی تاکید نمود: اولین پایگاه پرتاب ما نیز در شهرستان فردوس خواهد بود که ساخت فرودگاه آن به اتمام رسیده و به زودی این پایگاه با هواپیمای ایرانی به عنوان ایرتاکسی راه اندازی می گردد.

طراحی جت منطقه ای به اتمام رسید

رئیس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به سایر اهدافی که در سند جامع توسعه هوافضا برای بخش هوایی کشور در نظر گرفته شده است، نیز گفت: در این سند هدف این است که ما تبدیل به قطب منطقه در فناوری هوایی شویم. به این صورت که بتوانیم تا سال 1404 جت منطقه ای 100 تا 150 نفره فراوری کنیم. این پروژه توسط دانشگاه امیرکبیر پیش می رود و طراحی آن به اتمام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه مطابق این سند، هدف بعدی این است که بتوانیم بالگرد متوسط و نیمه سنگین در کشور فراوری کنیم، ادامه داد: هم اکنون بالگردهای سبک فراوری نموده و به سمت ساخت بالگردهای متوسط و نیمه سنگین در حرکت هستیم. از سوی دیگر امکان تعمیر و نگهداری هواگردها نیز فراهم شده است.

امی هدف بعدی این سند را طراحی و ساخت موتورهای مینی توربوجت، توربو فن سبک، توربو فن سنگین و توربوکمپرسور گازی با ظرفیت یک تا 10 مگاوات عنوان نمود و گفت: تمامی این پروژه ها در حال اجرا بوده اما به اتمام نرسیده است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تاکید نمود: البته طراحی مینی توربوجت به اتمام رسیده و هم اکنون نیز در بعضی سیستم های پرنده های هوایی ما نصب شده است. اما توربوفن سبک و سنگین و کمپرسورها را در دست طراحی داریم که یک شرکت مهندسی و ساخت توربین روی آن کار می نماید و توانسته این توربو کمپرسور گازی را فراوری کند. این محصول هم اکنون در نیروگاه ها نصب شده است.

ایران دومین قطب هوانوردی در منطقه می گردد

وی با اشاره به اینکه بند دوم سند توسعه هوافضای کشور در حوزه فعالیت های هوانوردی بر لزوم توسعه فرودگاه امام خمینی و تبدیل شدن ایران به دومین قطب هوانوردی در منطقه، تاکید دارد، اضافه نمود: البته این تکلیف به وزارت راه محول شده است.

امی یادآور شد: در بند سوم این سند نیز گفته شده که ما باید بتوانیم 50 میلیون مسافر هوایی و 550 هزار تن بار داخلی را در کشور به وسیله ایرلاین هایمان جابجا کنیم و در سطح بین الملل نیز جابجایی 50 میلیون مسافر و 950 هزار تن بار داشته باشیم. مسئولیت اینها نیز با وزارت راه است و باید روی این زمینه کار کند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: در این میان دستیابی به استانداردها و شاخص های ایمنی و کیفیت خدمات پروازی در سطح بالاتر از میانگین جهانی، از دیگر اهداف این سند است؛ یعنی ما بتوانیم ضریب ایمنی را در این بخش بالا ببریم. اینها به طور کلی اقداماتی است که باید تا سال 1404 محقق گردد و در خصوص آن، همه نهادهای هوا فضایی کشور از جمله پژوهشگاه هوافضا، مسئولیت دارند.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیمای 8 نفره به عنوان تاکسی هوایی ساخته می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید