14 گیاه با گل خاص برای باغچه و بالکن

به گزارش وبلاگ سکوت، اگر شما هم مثل من از رز و بنفشه و یاس و شب بو خسته شده اید، نگاهی به این گل های خاص تر بیاندازید. شاید یکی از آنها چشم تان را گرفت!

14 گیاه با گل خاص برای باغچه و بالکن

کاشت این گیاهان در باغچه ها خیلی رایج نیست اما باور کنید زحمت اضافه ای برای تان ندارد. این گیاهان وظیفه ای بیشتر از سایر گیاهان زینتی باغچه تان خواهند داشت. در این گیاهان نه تنها گل ها زیبا هستند، بلکه ظاهری خاص و غیر معمول هم دارند. در برخی از آنها گل ها دو رنگ اند در تعدادی دیگر گل به طور غیر معمولی درشت است یا شکل های عجیب و غریب دارد. با کاشت این گل ها از همسایه هاتان متمایز شوید!

1- گل پرنده بهشتی

این گل نه تنها دو رنگه است بلکه ظاهر عجیبی هم دارد. این گیاه استوایی بومی جنوب آفریقا در جنگل ها می روید، جایی که هوا گرم است و می تواند از رطوبت دلخواهش لذت ببرد. این گیاه در منطقه های که زمستان های سرد دارد به صورت گیاهی یک ساله در می آید اما در منطقه ها گرم می توان آن را به صورت چند ساله پرورش داد. برگ های این گل هم جالب هستند! گل پرنده بهشتی برگ هایی شبیه به درخت موز دارد. گل پرنده بهشتی را در مکانی با آفتاب کامل یا اندازه کمی سایه پرورش دهید و برای آن خاکی غنی فراهم کنید. این گیاه خاک اسیدی را دوست دارد.

2- شقایق آبی (شقایق هیمالیایی) (himalayan poppy)

گلبرگ های آبی رنگ و خیره نماینده گل مانند چتری بر روی پرچم های زرد رنگ آن افتاده اند. ارتفاع شقایق آبی در حدود 60 تا 90 سانتی خواهد رسید و قطر گل های آبی آسمانی آن در حدود 10 تا 12 سانتی متر خواهد بود! این گل را در سایه و آفتاب، و در خاکی با زهکشی خوب که بتوانید آن را همواره مرطوب نگه دارید، بکارید. شاید پرورش این گیاه برای تان آسان نباشد چون درمورد رطوبت و دما کمی سخت گیر است. شقایق آبی دوست دارد اطراف ریشه اش مرطوب باشد، نه خیس و نه همواره! این گیاه زمستان هایی که خلی سرد نیستند و تابستان هایی که خیلی گرم نیستند را دوست دارد.

3- لاله واژگون

برای چه هر سال تا دشت لاله های واژگون بروید تا آنها را تماشا کنید؟ سال جاری می توانید این کار را در باغچه خودتان انجام دهید! لاله واژگون یکی دیگر از گیاهانی است که می توانید به راحتی آن را در باغچه و بالکن بکارید. همانطور که می دایند این گیاه در بهار گل می دهد و ارتفاع آن به 90 تا 120 سانتی متر هم می رسد. شاید بوی گل های آن را دوست نداشته باشید، اما ظاهر زیبایی که دارند آن را جبران خواهد نمود. لاله واژگون را در آفتاب مستقیم و خاکی با زهکشی خوب بکارید.

4- secret lust coneflower (اکیناسه یا سرخارگل)

مانند این است که یک کله پر مو از وسط این گل در آمده! اگر آن را در باغچه تان پرورش دهید متوجه خواهید شد که گل در طی دوره زندگی اش دو بار تغییر رنگ می دهد! ارتفاع این گیاه در حدود 90 سانتی متر خواهد بود. سرخارگل را در آفتاب کامل و مستقیم و خاکی با زهکشی خوب بکارید.

5- گیاه کوزه ای

این یکی دیگر واقعا خاص است! همانطور که شاید بدانید (!) این گیاه، گیاهی گوشتخوار است که بومی منطقه های سردسیر است. پرورش این گیاه سرگرم نماینده است و تماشا رشد کردن گل آن شما را متعجب خواهد نمود. گل این گیاه در ابتدا به صورت یک توپ بهم فشرده نمایان می گردد و سپس کم کم از هم باز می گردد و گسترده می گردد. گیاه کوزه ای انواع مختلفی دارد. نوع شمالی آن تا ارتفاع 50 سانتی متر رشد می نماید، آفتاب کامل را دوست دارد و اندازه زیادی آب می خواهد.

6- دروزا (شبنم خورشید)

گل های خاص این گیاه گوشتخوار، در واقع گل هایی دروغین هستند. حشرات هم مانند ما فکر می نمایند این گل ها واقعی هستند و به همین علت به سراغ گل و قطرات شبنم مانند و براقی که بر روی زوائد کوچک گل نشسته اند، می فرایند. این قطرات به چشم حشره نگون بخت مانند شهر گل به نظر می رسند. اما وقتی حشره روی این ساختار به ظاهر گل نشست، از طریق قطرات چسبنده آن به دام می افتد.

البته برای شما ضرری ندارد که فکر کنید این ساختار گل گیاه است، شما را به دام نخواهد انداخت! دروزا گونه های مختلفی دارد و خاک خیس و گل آلود را دوست دارد.

7- گل گرزی (سوسن مشعلی)

این گیاه به خاطر شکل خاص گل هایش که مانند گرز (و بعلاوه با آن نوک قرمز مانند مشعل) هستند به این نام خوانده می گردد. گل های گیاه هم دو رنگه هستند و هم شکلی خاص دارند. این گیاه بومی جنوب آفریقا است و بسته به گونه می تواند تا ارتفاع 120 سانتی متری هم برسد. گل گرزی را در آفتاب کامل و خاکی با زهکشی خوب بکارید.

8- گل جسد (گل بدبو)

بله از اسمش هم می توان فهمید تا چه حد خاص است!! این گل بومی سوماترا و اندونزی است و از ساقه ای زیر زمین رشد می نماید. گل جسد، بزرگ ترین گل روی کره زمین است (بلندای 3 متر)! چند سال طول می کشد تا گیاه تان گل دهد اما وقتی گل داد گلش واقعا با هیچ گل دیگری قابل مقایسه نیست. اما در شناسایی گل این گیاه دچار اشتباه نشوید. گل های گیاه که بوی خوشایندی هم ندارند در واقع در زیر قسمتی به نام spathe (جمجمه) مخفی شده اند. سنبله بارزی که به عنوان گل شناخته می گردد از همین قسمت بیرون می آید. ترکیب گل ها، اسپث و سنبله گل آذین را تشکیل می دهد. این گیاه بزرگ ترین گل آذین روی کره زمین را دارد. این گل در اصل در منطقه ها استوایی رشد می نماید به همین علت اگر در منطقه ای با آب و هوای سرد زندگی می کنید باید زمستان ها آن را به درون خانه ببرید. گل جسد را در طول تابستان در مکانی با آفتاب و سایه بکارید. خاک این گل باید زهکشی خوبی داشته باشد اما همواره مرطوب هم بماند.

9- درخت گل ابریشم (یا درخت ابریشم)

به نظر می آید گیاهی استوایی باشد، اما نیست! این گیاه بومی آسیا است و در حدبیشتر رشد به ارتفاع 6 تا 10 متر می رسد. گل های آن دل انگیز، ابریشم مانند و خوشبو هستند. این گیاه را در آفتاب کامل یا مکانی دارای کمی سایه بکارید.

10- گل گندم

این گیاه، گیاهی یک ساله با گل هایی دو رنگه است. بهتر است از این گل به عنوان پوشاننده زمین بهره ببرید. گل گندم در زمین پخش نمی گردد و توسعه پیدا نمی نماید پس بهتر است آن را به تعداد زیاد بکارید. این گل زیبا در حدود 50 سانتی متر بلند و 68 سانتی متر عریض می گردد. گل گندم هم باید در آفتاب کامل و مستقیم و خاکی با زهکشی خوب کاشته گردد.

11- گل زنبق

این گل را بیشتر در دسته گل ها دیده ایم و شاید به فکر مان نرسیده باشد که خودمان می توانیم آن را در باغچه پرورش دهیم. ظاهر گل زنبق نازک نارنجی به نظر می رسد اما در واقع یکی از سر سخت ترین گل ها است. گل های گیاه شکل خاصی دارند و بوی دل انگیزی از خود متساعد می نمایند. گونه ای دو رنگه از زنبق را تهیه کنید تا در باغچه و بالکن بیشتر خودنمایی کند. ارتفاع گیاه به 60 تا 90 سانتی متر هم می رسد. گیاه را در آفتاب کامل بکارید. گل زنبق خاکی را که خیلی خیس می گردد دوست ندارد.

12- گل ختمی چینی (چای ترش) (perfect storm hardy hibiscus)

گل ختمی چینی مقاوم به طوفان (نام انگلیسی این گونه) گونه ای هیبرید از ختمی چینی خودمان است که با نام گل ختمی چینی مقاوم هم شناخته می گردد. این گیاه چند ساله به ارتفاع 90 سانتی متر می رسد و گل های دو رنگه اش قطری در حدود 18 تا 20 سانتی متر پیدا می نمایند! رنگ شاخسار این گیاه آنقدر زیبا است که می توان وقتی گل ندارد آن را به عنوان گیاهی با برگ های زینتی هم پرورش داد. این گیاه هم مانند بیشتر گیاهانی که در فهرست مان آمده اند آفتاب کامل و مستقیم و خاک همواره مرطوب و با زهکشی خوب را دوست دارد.

13- فلوکس تابستانه (فلوکس باغچه ای)

این گل خیره نماینده نه تنها برگ های رنگارنگ، بلکه گل های دو رنگ هم دارد. رنگ گل و شاخسار این گیاه به راستی روشن و براق است و به همین علت است که در باغچه و بالکن تان به خوبی خودنمایی خواهد نمود. فلوکس تابستانه گیاهی چند ساله است که می تواند تا ارتفاع 60 و یا حتی 90 سانتی متری هم رشد کند. این گیاه زیبا را در پاییز در زمین یا گلدان در مکانی با آفتاب کامل یا اندکی سایه بکارید تا تمام تابستان را گل بدهد. احتیاج آبیاری فلوکس تابستانه میانه است و اگر هر ساله به آن کمپوست بدهید با گل های خوشرنگش از شما سپاس گذاری به جا خواهد آورد.

14- راجرسیا برگ پری (featherleaf rodgers flower)

بیشتر شما راجع به این گیاه چیزی نشنیده اید، اما گیاهی است واقعا معرکه! این گیاه گل هایی به تعداد زیاد و در شکلی غیر معمول دارد. ارتفاع گل ها می تواند به بلندای 45 سانتی متر هم برسند. درست مانند گل ها، برگ ها هم بی نظیرند. ارتفاع کلی گیاه می تواند به 90 تا 120 سانتی متر هم برسد و یکی از گیاهان اصلی باغچه یا بالکن تان گردد. اگر بالکنی سایه دارد دارید، راجرسیا برای پرورش در آن عالی است. این گیاه تابستان های خنک و زمستان های نه خیلی سرد را دوست دارد!

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "14 گیاه با گل خاص برای باغچه و بالکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "14 گیاه با گل خاص برای باغچه و بالکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید