از انتقام جویان تا محافظان کهشکان؛ چرا بازی های مارول مدام شکست می خورند؟

به گزارش وبلاگ سکوت، اوایل اکتبر امسال میلادی، سرورهای بازی Marvels Avengers به طور رسمی خاموش شدند. در حالی که این تصمیم احتمالا کسانی را که بازی را از زمان عرضه نه چندان پیروز آن در سال 2020 دنبال نموده اند شگفت زده نمی کند، اما وقتی به یاد بیاورید که زمانی چقدر انتظارات از آن زیاد بود، مأیه تاسف است. در این میان خاموش شدن سرورهای این بازی بعلاوه آخرین مورد از یک مجموعه از شکست های نسبی برای بازی های پرمخاطب مارول است.

از انتقام جویان تا محافظان کهشکان؛ چرا بازی های مارول مدام شکست می خورند؟

چندین بازی اخیر مارول از جمله Marvel Future Revolution ،Marvel Heroes ،Marvel Avengers Academy و Marvel Realm of Champions از زمان انتشارشان با اتفاق ذکر شده روبرو شده اند. طبق گزارش ها، دو بازی Marvels Midnight Suns و Guardians of the Galaxy نیز نتوانسته اند انتظارات فروش را برآورده نمایند. هنگامی که بعضی از این اطلاعات اخیراً به وسیله کاربری در توییتر اشاره شد، حساب CanWeGetSomeToast که خبرهای مرتبط با مارول را منتشر می نماید خاطرنشان کرد که این کمپانی از این ناکامی ها مطلع است و به پیشرفت پروژه های آینده مانند Black Panther (پلنگ سیاه) و بازی Iron Man (مرد آهنی) الکترونیک آرتز چشم دوخته است تا ببیند آیا آن ها می توانند شرایط را تغییر دهند یا خیر.

هرچند در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با جزئیات آن گزارش در دسترس نیست، با این حال، انکار این موضوع که بازی های اخیر مارول برای دستیابی به پیروزیت تجاری مداوم در کوشش بوده اند، سخت است. این اطلاعات دو سؤال مهم را ایجاد می نمایند: چرا این اتفاق می افتد؟ و چه کاری می توان در خصوص آن انجام داد؟

پاسخ قطعی به سوال اول سخت است. می توان گفت که مشکل کیفیت است و این در بعضی موارد حداقل تا حدی درست است. با این حال، لزوماً در رابطه با دو مورد از بزرگترین بازی های ذکر شده یعنی Marvels Midnight Suns و Guardians of the Galaxy صادق نیست. با اینکه این بازی ها برای همه نبودند اما به وسیله استودیوهای بزرگی ساخته شده اند و کیفیت خوبی دارند. از طرفی استودیوی درگیر در پروژه ممکن است بخشی از مشکل در خصوص Guardians of the Galaxy باشد. در اینجا در خصوص کاری استثنایی که استودوی Eidos-Montréal انجام داده صحبت نمی کنیم بلکه در خصوص لکه ننگی صحبت می کنیم که پروژه های مارول اسکوئر انیکس را پس از شکست های بازی انتقام جویان احاطه نموده است.

علی رغم تفاوت های زیاد بین این بازی ها، شباهت های آن ها نیز بسیار زیاد است. هر دوی این بازی ها از اسکوئر انیکس بوده اند و هر دو حس و حال دنیای سینمایی مارول را داشته اند. بعلاوه اینطور نیست که تیم بازاریابی Guardians of the Galaxy بتواند به سادگی بیان کند که این بازی به وسیله افرادی ساخته شده که قبلا در اثری دخیل بوده اند که از آن ناامید شده اید. از طرفی این موضوع نتوانست به خوبی نشان دهد که محافظان کهکشان در واقع اثر بزرگ تازه استودیوی سازنده بعد از ریبوت های Deus Ex بود.

شما می توانید مورد مشابهی را درباره Midnight Suns بگویید. به هر حال، این یک بازی تازه ساخته شده به وسیله استودیوی سازنده XCOM بود که به نوعی شبیه XCOM است، اما در واقع یک بازی استراتژی مبتنی بر کارت بود که تا حد زیادی استثنایی بود، اما زمان زیادی در کوشش برای نشان دادن اینکه واقعا چیست و چرا مردم باید به آن علاقه مند شوند، تلف شد. به طور کلی، ارتباط با بازی های مارول مشکل ساز بوده است. دنیای سینمایی مارول به مخاطبان مدرن مارول آموزش داده است تا انتظار تجربه نسبتاً یکنواختی از هر فیلم از منظر سبک های مشابه، چهره های آشنا و ادامه داستان داشته باشند. تصمیم به جدا کردن بازی های اخیر مارول از دنیا سینمایی مارول (MCU) از نقطه نظر خلاقانه به نظر ایده آل است اما سردرگمی ایجاد شده را نمی توان دست کم گرفت.

با این حال اینکه یکی از بازی های مارول یک اثر اکشن ماجراجویی نسبتاً خطی است، دیگری یک بازی استراتژی مبتنی بر کارت است و یک بازی لایو سرویس نیز وجود دارد، باعث سردرگمی شده و کیفیت نهایی آن ها لزوماً برای نجات آن ها از گمنامی به وجود آمده در نتیجه این سردرگمی کافی نیست. در حال حاضر، بازی های مارول از نظر کیفیت، ژانر و ارتباطشان در رابطه با پروژه های قابل توجه دنیا سینمایی مارول که ممکن است در یک نگاه بعضی از عناصر را با آن ها به اشتراک بگذارند، بسیار متفاوت هستند. اگر تنها بخواهیم درباره فروش صحبت کنیم، این موارد تا حد زیادی اهمیت دارند.

در این صورت، می توان به این نتیجه رسید که دخالت بیشتر مارول در این پروژه ها یک راهکار مناسب باشد. البته این بدان معنا نیست که رویکرد فعلی مارول نمی تواند تا حد زیادی نتیجه دهد چرا که ما قبلاً شاهد دو نمونه قابل توجه از آن رویکرد بوده ایم که شامل بازی های مرد عنکبوتی اینسامنیاک گیمز و بازی موبایلی مارول اسنپ می گردد.

این بازی ها اگرچه روی کاغذ بسیار متفاوت هستند اما هر دو نشان دهنده سرمایه گذاری های بسیار مطمئنی هستند که به روش های هوشمندانه اجرا شده اند. اسپایدرمن یک بازی اکشن ماجراجویی از اینسامنیاک گیمز است؛ استودیویی که اخیراً با این سری پیروزیت چشمگیری داشته است. این بازی از سوی دیگر شامل شخصیتی است که فارغ از نوع رسانه، محبوبیت به شدت بالایی دارد و در تعدادی از بازی های فوق العاده در طی سال ها حضور داشته است.

مارول اسنپ نیز تا حدودی داستان مشابه ای دارد. این بازی استراتژی کارتی است که به وسیله سازنده بازی محبوب Hearthstone ساخته شده و روی پلتفرمی منتشر شده که همواره پذیرای این نوع تجربیات بوده است. بسیاری از سردرگمی ها و تردیدهایی که Midnight Suns را احاطه نموده بود، برای مارول اسنپ وجود نداشت چرا که بسیاری از گیمرهای موبایل در پی این سبک هستند و از طرفی کسانی که با یکی از بزرگترین آثار این سبک یعنی Hearthstone آشنا هستند، مشتاقانه منتظر بازی بودند.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارد. هر دو بازی فوق العاده خوب ساخته شده اند و خاطرات خوشایند مارول را بدون اینکه مستقیماً به دنیا سینمایی مارول متصل شوند، تداعی می نمایند. از طرفی این بازی ها دارای خریدهای درون برنامه ای فراوان نیستند که مسلماً به نابودی بعضی از پروژه های دیگر مارول یاری کرد. البته می توان گفت که عوامل مختلف دیگری نیز وجود دارد که به معین اینکه کدام بازی پیروز و یا شکست می خورد، یاری می نمایند.

در هر صورت یک بازی مرد عنکبوتی دنیا باز از یک توسعه دهنده مشهور برای پلی استیشن به صورت انحصاری و یک بازی استراتژی مبتنی بر کارت موبایلی با کمترین خریدهای درون برنامه ای به رهبری یک شخصیت برجسته در این ژانر منتشر شده است. ژانرهایی اثبات شده روی پلتفرم هایی اثبات شده و ساخته شده به وسیله توسعه دهندگان اثبات شده که می توانند برترین نسخه های آن ایده های مورد تقاضا را ارائه دهند، سرمایه گذاری مطمئنی به نظر می رسند. این همواره یک دستور العمل برای پیروزیت نیست، اما چیزی است که از دیگر بازی های اخیر مارول ندیده ایم.

شاید مارول بتواند در آینده این کار را بهتر انجام دهد و بازی های آینده الکترونیک آرتز به سرنوشت بهتری دست پیدا نمایند زیرا دیگر در دوره ای نیستیم که بازیکنان تنها با تماشا لوگوی مارول روی یک بازی آن را خریداری نمایند. در حال حاضر، مارول باید با یافتن شرکای مناسب برای پروژه های مناسب، مسیر کوشش های خود در زمینه بازی را تغییر دهد و به استودیوهایی اجازه ساخت بازی دهد که احتمالا از ساخت بازی بزرگ بعدی مارول بسیار خشنود می شوند.

منبع: Den of Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "از انتقام جویان تا محافظان کهشکان؛ چرا بازی های مارول مدام شکست می خورند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از انتقام جویان تا محافظان کهشکان؛ چرا بازی های مارول مدام شکست می خورند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید