استفراغ بیش از حد

به گزارش وبلاگ سکوت، استفراغ کردن بیش از حد ممکن است شما را به شدت بیمار ساخته و از انجام مؤثر و بهینه وظائف خود بازدارد. این مقاله بعضی از روشهای رسیدگی به این عارضه را به صورت لیست درآورده است. بعلاوه علل ایجاد

استفراغ بیش از حد

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

استفراغ کردن بیش از حد ممکن است شما را به شدت بیمار ساخته و از انجام مؤثر و بهینه وظائف خود بازدارد. این مقاله برخی از روشهای رسیدگی به این عارضه را به صورت لیست درآورده است. بعلاوه علل ایجاد آن را در اختیارتان قرار می دهد.

استفراغ چیزی جز عمل غیر ارادی بدن جهت خارج ساختن محتویات معده به وسیله دهان نیست. بعلاوه می تواند به صورت ارادی این کار انجام شود. استفراغ می تواند تنها از معده اتفاق افتد و بنابراین نبایستی آن را با سرفه و یا تف کردن مخاط از ریه ها اشتباه گرفته شود. استفراغ ممکن است با حالت تهوع همراه باشد و هم می تواند حالت تهوع در آن وجود نداشته باشد.

با استفراغ فراوان چه باید کرد؟

 نگرانی اصلی در مورد استفراغ بیش از حد کم شدن آب بدن است به این دلیل که موجب می شود بدن میزان زیادی مایعات از دست دهد. علائم اصلی کم آبی بدن عبارتنداز:

خشکی دهان

خشکی لبها

بی حالی

تنفس سریع

کاهش تعرق

گود افتادگی چشم

فرو رفتگی ملاج سر در نوزادان

دیگر نشانه مهم کم آبی بدن، زرد و یا زرد مایل به قهوه ای شدن ادرار است. به منظور جلوگیری از بروز مسائل مرتبط با سلامت، لازم است که به محض متوقف شدن استفراغ، آب بدن خود را جبران سازید. این امر در بچه ها خردسال از اهمیت بیشتری برخوردار است. مصرف آب میوه و یا نوشیدنی های ورزشی به جایگزینی الکترولیتهای از دست رفته بدن در طول استفراغ یاری می نماید. چای های گیاهی مانند چای رازیانه، چای زنجبیل و غیره هم مفید می باشند. بعلاوه در طول استفراغ شدید، بجای یک مرتبه نوشیدن مایعات اگر آنها را به صورت جرعه جرعه بنوشید، به معده جهت التیام و وفق دادن خود با آن یاری می نماید. در مورد بچه ها، می توان به آنها محلولهای خوراکی داد که در بیشتر داروخانه ها یافت می شود.

 چنانچه استفراغ متوقف شد، می توانید وعده غذایی خود را با غذاهای ساده و بی مزه مانند نان تست بدون کره و یا بیسکویت کراکر (بیسکویت بدون شکر) آغاز کنید. همانطور که بهتر از قبل بتوانید غذا بخورید، می توانید وعده های پروتئینی سبک مانند گوشت سینه مرغ و یا ماهی را هم مصرف کنید. از مصرف غذاهای چرب و روغنی و سوپهای خامه دار خودداری کنید به این دلیل که استفراغ شما را بدتر می سازند.

 در مورد سندرم استفراغ دوره ای (استفراغ بیش از حد که به طور مداوم تکرار شود)، درمان خاصی وجود ندارد، اما روشهای درمانی جهت فرونشاندن علائم را می توان بکار برد. جهت کنترل این بیماری ممکن است به داروهای ضد تهوع، آرام بخش و یا داروهای سرکوب کننده اسید احتیاج شود. چنانچه شرایط بیمار به گونه ای باشد که خطر بالایی از بروز کم آبی بدن در او وجود داشته باشد، آنگاه ممکن است لازم شود که او را بستری کنند. برخی افراد مبتلا به سندرم استفراغ دوره ای ممکن است با داروهای مخصوص درمان میگرن، حالشان بهتر شود.

 در بیشتر مواقع، استفراغ زیاد نشان دهنده وجود مسئله ای جدی نمی باشد. اما چنانچه این شرایط به مدت بیش از چند روز ادامه داشت و یا همراه با علائمی از کم آبی بدن و سایر علائمی مانند وجود خون در استفراغ، خشکی و سفتی گردن، آهسته شدن فرایند تفکر، دل درد، اسهال، تاری دید، تب یا غش باشد، آنگاه بسیار مهم است که به سرعت مراقبتهای پزشکی بر روی بیمار انجام شود.

چه چیزی موجب بروز استفراغ شدید می شود؟

 عوارض پزشکی که معمولاً با این مشکل در ارتباط می باشند ممکن است موارد ذیل را شامل شوند:

گاستروانتریت (التهاب معده و روده) سرگیجه

گاستروپارزی (فلج معده) بیماری کیسه صفرا

آپاندیسیت تهوع ناشی از حرکت وسایط نقلیه

هیدروسفالی (تجمع مایع در جمجمه) زخم های گوارشی

تومور مغزی سرطان

بیماری کرون مسمومیت غذایی

سندرم روده تحریک پذیر مننژیت

آسیب مغزی ناشی از ضربه انسداد روده

شدت استفراغ به شدید و وخیم بودن دلیل اصلی آن بستگی دارد. به اسم مثال، مننژیت معمولاً با استفراغ شدید در بیشتر افراد همراه است. گاهی اوقات، استفراغ شدید می تواند با مصرف داروهای خاصی هم ایجاد شود.

 در بیشتر مواقع، دوره استفراغ بیش از یک یا دو روز نخواهد بود. اما برخی افراد ممکن است دچار استفراغ شدید شوند که ممکن است ساعتها و گاهی حتی روزها به طول انجامد. چنین شرایطی را سندرم استفراغ دوره ای (CVS) می گویند. اغلب بچه ها بین سنین 3 تا 7 سال دچار این عارضه می شوند. سندرم استفراغ دوره ای در پی یک الگوی خاص بوده که به تشخیص آن از سایر اختلالات مشابه یاری می نماید. مشکل معمولاً با تهوع و استفراغ آغاز شده به طوریکه با گذشت زمان شدیدتر می شود و در پی آن مرحله ای وجود دارد که هیچ یک از چنین علائمی وجود نداشته و فرد مجدداً به حالت طبیعی بازمی شود.

 سندرم استفراغ دوره ای هیچگونه دلیل تعیین و شناخته شده ای ندارد. اما پزشکان عواملی که ممکن است در این مشکل دخیل باشند را مورد شناسایی قرار داده اند. این عوامل ممکن است، تهوع ناشی از حرکت وسایل نقلیه، استرس روانی، واکنشهای آلرژیک، قاعدگی، پرخوری، میگرن، و یا ابتلاء یکی از اعضاء خانواده به میگرن، جهش در DNA میتوکندری، اختلال عملکرد غیر ارادی و آنفولانزا را شامل شود.

استفراغ شدید و یا بیش از حد معمولاً با مصرف بیش از حد الکل در ارتباط است.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

منبع: راسخون

به "استفراغ بیش از حد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفراغ بیش از حد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید