عکس ، یافته های شگفت انگیز کاوشگر ناسا از خورشید در حال انفجار

به گزارش وبلاگ سکوت، دیجیاتو نوشت: مدارگرد آژانس فضایی اروپا مورد اصابت فوران خورشیدی بزرگ نهاده شد و خوشبختانه کاوشگر مذکور نه تنها از این برخورد جان سالم به در برد بلکه پیروز به جمع آوری داده های تازه هم شد.

عکس ، یافته های شگفت انگیز کاوشگر ناسا از خورشید در حال انفجار

مدارگرد خورشیدی آژانس فضایی اروپا از حدود 2 سال پیش در فضا مشغول انجام ماموریت است و تا به امروز در حین نزدیک شدن به خورشید چندین بار از کنار زهره عبور نموده است. با این حال ظاهرا این کاوشگر در تاریخ 4 سپتامبر (13 شهریور) در راستا سفر خود مورد خشم ستاره منظومه ما واقع شده است.

پدیده خروج جرم از تاج خورشیدی در تاریخ 30 آگوست رخ داد و موج آن ظرف چند روز به مدارگرد خورشیدی رسید - در این مقاله به آنالیز این پدیده پرداختیم. خوشبختانه طراحی این کاوشگر به گونه ای انجام شده که می تواند در برابر چنین طوفان های خورشیدی مقاومت کند. مدارگرد مذکور نه تنها در برابر این طغیان ها آسیب ندید، بلکه پیروز شد داده های ارزشمندی را از طوفان های خورشیدی جمع آوری کند.

لازم به ذکر است این کاوشگر که ماموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا است فوریه سال 2020 به فضا پرتاب شد. مدارگرد مذکور برای مشاهده خورشید از فاصله نزدیک طراحی شده و هدف آن مطالعه در مورد بعضی از پدیده ها نظیر بادهای خورشیدی، میدان مغناطیسی این ستاره و آب و هوای غیر قابل پیش بینی جو آن است.

اطلاعات تکمیلی از مدارگرد خورشیدی

نحوه ماموریت این مدارگرد خورشیدی که حداقل یک دهه به طول خواهد انجامید، به گونه ای است که طی دوره های زمانی تعیین با استفاده از گرانش زهره به خورشید نزدیک می شود و در نقطه یا مدار نظارتی خاصی به مطالعه و جمع آوری اطلاعات از این ستاره می پردازد.

در ادامه کاوشگر پس از چند چرخش به دور خورشید (که هر یک حدود 168 روز طول می کشد) دوباره به سوی زهره باز می شود. برخورد اخیر مورد بحث نیز در یکی از همین رفت و برگشت های میان زهره و خورشید رخ داد. این سومین باری بود که مدارگرد خورشیدی قصد داشت با استفاده از گرانش این سیاره به سوی خورشید برود.

جالب است بدانید این کاوشگر تنها می تواند در فاصله حدود 42 میلیون کیلومتری از خورشید قرار بگیرد زیرا دمای همین ناحیه هم به 537 درجه سانتیگراد می رسد و حرارت منطقه ها نزدیک تر از این مدار برای کاوشگر خطرناک خواهد بود.

دمای خورشید در سطح آن برابر با 5500 درجه سانتی گراد و یا 9940 درجه فارنهایت می باشد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "عکس ، یافته های شگفت انگیز کاوشگر ناسا از خورشید در حال انفجار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عکس ، یافته های شگفت انگیز کاوشگر ناسا از خورشید در حال انفجار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید