40هزار نیروی مشاوره احتیاج داریم
به گزارش وبلاگ سکوت، مسعود شکوهی گفت:هم اکنون به ازای هر 15دانش آموز یک ساعت مشاوره در هفته داریم و به ازای هر 360دانش آموز یک نیروی مشاور. برای اجرای همین نظام جامع هدایت و مشاوره به 40هزار مشاور احتیاج داریم.

به گزارش گروه اجتماعی وبلاگ سکوت، به نقل از روابط عمومی اداره کل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر اسیب های اجتماعی، مسعود شکوهی، مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع هدایت تحصیلی به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت با بیان اینکه هر فردی در زندگی چند انتخاب مهم دارد که یکی از این انتخاب های اثرگذار، انتخاب رشته تحصیلی است گفت: اگر انتخاب رشته درست انجام گردد در انتخاب شغل و آینده فرد تاثیر به سزایی خواهد داشت. اکنون هدایت تحصیلی در پایه نهم انجام می گردد.
وی درباره اینکه در 9 سال اول تحصیل هدایت تحصیلی انجام می گردد و چیزی به نام هدایت تحصیلی در 9 سال اول داریم یا خیر؟ گفت: در سندتحول بنیادین و آیین نامه شواری عالی آموزش و پرورش تاکید شده است که هدایت تحصیلی یک امر فرایندی است که باید از دوره ابتدایی آغاز گردد و تا خاتمه تحصیل در متوسطه دوم هم ادامه داشته باشد. اما اینکه آیا مقتضیات به ما این اجازه را می دهد که در زمینه مشاوره تحصیلی و شغلی اقدام موثر و جدی را انجام دهیم بحث دیگری است که تا کنون محقق نشده است.
شکوهی در واکنش به کامنت یک مخاطب دانش آموز مبنی بر اینکه تا سال نهم هیچ کاری در زمینه هدایت تحصیلی برای ما انجام نشده است گفت: این موضوع را تایید نمی کنم. از اردیبهشت سال 1385 آیین نامه جدید هدایت تحصیلی در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب و ابلاغ شد و ما کار هدایت تحصیلی را بر اساس آن انجام می دهیم.
طرح شهاب در مقطع ابتدایی انجام می گردد
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در مقطع ابتدایی طرح شهاب با همکاری معاونت علمی ریاست جهوری از سوی مرکز سمپاد انجام می گردد.
وی با بیان اینکه ما نیز با ورود به پایه هفتم برای دانش آموزان دو نوع غربالگری را انجام می دهیم اظهار کرد: یک آزمون، آزمون سلامت روان است و در پایه هشتم و نهم نیز آزمون رغبت را داریم. البته آزمون در پایه هفتم الزام ندارد و داوطلبانه است. آزمون سلامت روان را سال گذشته برای هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم انجام دادیم؛ اما آزمون توانایی و رغبت را در پایه های هشتم و نهم در 6 مقیاس و 32 خرده مقیاس اجرا می کنیم.
شکوهی ادامه داد: توانایی، استعداد، ویژگی های شخصیتی و رغبت سنجش می گردد و بر اساس آن مشاوره تحصیلی برای انتخاب رشته به دانش آموزان می دهیم.
سند تحول بنیادین نقشه راه آموزش و پرورش است
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سند تحول بنیادین به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش انتخاب شده، اما تمهیدات و استلزامات آن را فراهم ننموده ایم گفت: تقریباً بیش از دو سال است که اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان زبده را دعوت و پیش نویس نظام جامع هدایت و مشاوره را طراحی نموده ایم که بخش زیادی از مسائل پیش روی هدایت تحصیلی با تصویب این سند می تواند حل گردد. اکنون این طرح در کمیسیون های تخصصی شورای عالی تصویب شده و منتظر جلسه صحن علنی هستیم.
وی ادامه داد: در حوزه هدایت و مشاوره یک تشتتی وجود دارد. بخش های مختلف فعالیت های مختلفی را انجام می دهند مثلاً طرح شهاب به صورت پایلوت در بخشی از مدارس از سوی مرکز سمپاد اجرا می گردد؛ یک بخشی را سازمان آموزش و پرورش استثنایی انجام می دهد و سنجش بدو ورود می نماید و بخش های دیگر هم اقداماتی از این دست انجام می دهند.
شکوهی در پاسخ به اینکه چه زمانی شاهد آن خواهیم بود که بعد از دبستان یک سند و یا شناسنامه دست بچه ها بدهیم که در آن استعداد های وی قید شده باشد؟ گفت: نقطه مطلوب ما با مقدوراتمان فاصله دارد. ما وظیفه داریم اگر این سند را آماده کردیم همه این موارد را ببینیم. باید زمینه های شناسایی استعداد ها را از دوره ابتدایی ببینیم و این ها در سند جامع هدایت و مشاوره پیش بینی شده است.
به ازای هر 15 دانش آموز، یک ساعت مشاوره
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اکنون به ازای هر 15 دانش آموز یک ساعت مشاوره در هفته داریم گفت: به عبارتی به ازای هر 360 دانش آموز یک نیروی مشاور داریم. برای اجرای همین نظام جامع هدایت و مشاوره به 40 هزار مشاور احتیاج داریم که این رقم اکنون 13000 مشاور است.
وی اضافه کرد: سال جاری برای اولین بار ردیف استخدامی مشاوره قابل توجهی اختصاص یافت و نزدیک به 2430 مجوز دریافت نموده ایم. باید حداقل سالانه 2،3 هزار نیرو می گرفتیم. اما حدود 10 سال است که چنین استخدامی نداشتیم. تقریباً رشته مشاوره در دانشگاه فرهنگیان تعطیل شده بود و استخدام نیروی مشاور هم نداشتیم. جالب آنکه وزارت علوم هم رشته مشاوره را در دانشگاه ها تعطیل نموده بود که با پیگیری های متعدد، رشته مشاوره مجدد ادامه پیدا کرد. پیگیری همکاران و نامه طولانی و مفصل آن ها به شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم و پیگیری های سازمان روانشناسی و مجمع تشخیص مصلحت نظام یاری کرد تا رشته کارشناسی مشاوره برگردد.
هدایت تحصیلی باید فرایندی باشد
وی با بیان اینکه شمار کسانی که بعد از اجرای هدایت تحصیلی تغییر رشته داده اند نسبت به گذشته کمتر شده است گفت: ما اکنون کوشش می کنیم هدایت تحصیلی نقطه ای انجام نگیرد و فرایندی باشد و حداقل در متوسطه اول به طور جدی آن را ببینیم. نمرات دانش آموزان و عملکرد تحصیلی را آنالیز می کنیم و نمرات هفتم، هشتم و نهم ملاک عمل قرار می گیرد.
شکوهی اضافه کرد: تکلیف قانونی که در برنامه پنج ساله توسعه نیز برعهده ما گذاشته این است که 48 درصد دانش آموزان ما به رشته فنی و حرفه ای و کاردانش و 52 درصد به رشته های نظری بروند.
مدیرکل مشاوره، امور تربیتی و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اکنون جمعیت دانش آموزان در دوره فنی 31 درصد است.
وی با بیان اینکه در راستای هدایت تحصیلی برای همه مدیران متوسطه اول دوره آموزشی گذاشتیم و برای مشاوران هم دوره های مختلف برگزار و مشاوران را ملزم کردیم در طول سال تحصیلی حداقل دو جلسه گروهی برای اولیا ترتیب دهند و حداقل یک مشاوره 45 دقیقه ای برای دانش آموز و، ولی دانش آموز داشته باشند گفت: مشاور ما ملزم است با همه محدودیت های ساعتی خدمات ارائه دهد.
شکوهی اضافه کرد: واقع قضیه این است که امکانات ما به ویژه در هنرستان های فنی بسیار کم است. تعداد متقاضیان تحصیل در هنرستان های فنی بیش از ظرفیت است. با وجود تبلیغات و اطلاع رسانی ها علاقه مندی بیشتر شده، ولی ظرفیت کم است. اکنون 31 درصد دانش آموز در فنی و حرفه ای و کاردانش داریم و فاصله تا نُرم 48 درصد زیاد است.
انتخاب رشته تابع چند مولفه است
وی با بیان اینکه انتخاب رشته تابع چندین مولفه است گفت: از یک سو بعضی خانواده ها می خواهند آرزو ها و ناکامی های خود را به وسیله فرزندشان جبران نمایند. تاثیر همسالان، ویژگی های شخصیتی، علاقه خود فرد هم دخیل است. علاوه براین اگر فرض کنیم در آموزش و پرورش همه این کار ها را دقیق انجام دادیم و دانش آموز رشته اش را مطابق علایقش انتخاب کرد، در مرحله بعدی وی به فرصت های شغلی نگاه می نماید. ثبت نام در کنکور هم اصلاً الزامی به رشته تحصیلی دوره دبیرستان ندارد و فرد می تواند در گروه های آموزشی دیگر هم شرکت کند.
منبع: خبرگزاری دانشجو