آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه 5G محدود کرد

به گزارش وبلاگ سکوت، اداره هوانوردی فدرال آمریکا دستور جامعی صادر نموده است که اساسا هواپیماها، از جمله جت های بزرگ را از استفاده از بعضی سامانه های خاص ناوربری و فرود در مناطقی که احتمال تداخل شبکه های سلولی نو 5G وجود دارد، منع کرد.

آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه 5G محدود کرد

این دستور که در 7 دسامبر (16 آذر) از سوی اداره هوانوردی فدرال (FAA) اعلام شده، در پی نگرانی از تداخل شبکه پرسرعت 5G با ارتفاع سنج های رادیویی هواپیماها اتخاذ شده است. این ارتفاع سنج ها داده های مورد استفاده به وسیله سیستم های کنترل پرواز اتوماتیک را ارائه می دهند.

دستور FAA برای حدود 6834 فروند هواپیمای ترابری و مسافری مجهز به ارتفاع سنج رادیویی، یعنی اساسا کل ناوگان هوایی تجاری آمریکا، به همراه بسیاری از هواپیماهای شخصی و دیگر هواگردهای ناوگان هوانوردی عمومی را شامل می گردد. این موارد شامل هواپیماهایی هستند که به وسیله ایرباس (Airbus)، بوئینگ (Boeing)، ای تی آر (ATR)، د هویلند (De Havilland) کانادا، امبرائر (Embraer)، گلف استریم (Gulfstream)، لاکهید مارتین (Lockheed Martin) و تکستران (Textron) ساخته شده اند.

FAA در همین روز، دستور مشابهی هم درباره بالگردها منتشر کرد که هر دو از 8 دسامبر اجرایی شدند. این حرکت در حالی صورت می گیرد که شرکت های ارتباطات بی سیم آمریکا برای شروع خدمات دهی در 46 بازار از 5 ژانویه (15 دی) آماده می شوند. این شرکت ها انتقال داده را در محدوده فرکانسی 3700 تا 3800 مگاهرتز و در باند C شروع خواهند کرد. به گفته FAA این بازه بسیار نزدیک به محدوده 4200 تا 4400 مگاهرتز است که به وسیله ارتفاع سنج های رادیویی هواپیما استفاده می گردد.

FAA از اپراتورهای هواپیما می خواهد که دستورالعمل های پرواز را به روزرسانی و بخش هایی از عملیات پروازی را در صورت وجود تداخل پهن باند بی سیم با شبکه 5G باند فرکانسی C محدود نمایند. عملیات ممنوعه شامل استفاده از سیستم فرود با ابزار (ILS)، عملیات عملکردی نیازمند ناوبری (RNP)، عملیات فرود اتوماتیک و بعضی کارنمودهای سیستم های دید پرواز پیشرفته و دیگر سیستم های کنترل پرواز می گردد.

اداره هوانوردی فدرال منطقه های را که تحت تأثیر تداخل 5G قرار گرفته اند در اطلاعیه هایی که به فعالان صنعت هوانوردی ارائه خواهد نمود. شبکه های سلولی آمریکا مدت هاست که بین محدوده فرکانسی 3650 تا 3700 مگاهرتز فعالت نموده اند.

در مارس 2020 کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) با استفاده آن ها از محدوده فرکانسی 3700 تا 3980 مگاهرتز که ابتدا از بازه 3700 تا 3800 شروع می گردد، موافقت کرد. این شرکت ها پیش از این شروع استفاده از این محدوده فرکانسی را به علت نگرانی صنعت هوانوردی از 5 دسامبر (14 آذر) به ژانویه (دی) به تعویق انداختند. در دستور FAA آمده است: در صورت تداخل عملیات پهنای باند بی سیم، نمی توان به ارتفاع سنج های رادیویی برای انجام عملکرد مورد انتظار، اعتماد کرد.

دستور جداگانه FAA برای بالگردها هم پروازهای اتوماتیکی را که نیازمند استفاده از داده های ارتفاع سنج رادیویی در منطقه ها تحت تأثیر شبکه 5G است، ممنوع می نماید. این عملیات مانور شناوری اتوماتیک را هم دربر می گیرد.

این آژانس گفت: FAA معتقد است که توسعه 5G و حمل ونقل هوایی می توانند به طور ایمن با هم وجود داشته باشند. ما امروز با صدور دو دستورالعمل صلاحیت پروازی، گام مهمی در جهت ارائه چارچوب معین و بعلاوه جمع آوری اطلاعات بیشتر برای جلوگیری از اثرگذاری بالقوه بر تجهیزات ایمنی هوانوردی، برداشتیم.

FAA درباره این موشوع بعلاوه در حال همکاری نزدیک با FCC و شرکت های خدمات دهنده مخابراتی است. انجمن خطوط هوایی آمریکا (Airlines for America) اعلام نمود که از کوشش های هماهنگی پیوسته میان FAA و FCC قدردانی می نماید زیرا آن ها در پی یک راه چاره عملی هستند که ایمنی را در اولویت قرار می دهد و از وقفه در سیستم هوانوردی جلوگیری می نماید. این گروه اضافه کرد: دستورالعمل صلاحیت پروازی FAA که امروز صادر شد، نگرانی های ایمنی و محدودیت های بالقوه ای که می تواند بر بعضی پروازهای تجاری اثرگذار باشد را شناسایی می نماید.

بوئینگ هم در این باره گفت: FAA امنیت حریم هوایی عمومی و ملی را در اقدامات خود اولویت قرار می دهد.

صنعت هوانوردی مدت هاست که خطر شبکه 5G را مطالعه نموده است و در آوریل 2020 گروه فنی صنعت هوانوردی RTCA کارگروهی را برای ارزیابی این خطر تشکیل داد. اعضای این کارگروه شامل FAA، کارخانه های سازنده هواپیما و دستگاه های ارتفاع سنج و بعلاوه اپراتورهای هواپیماها بودند.

در گزارش نهایی که در سال 2020 به وسیله RTCA منتشر شد، آمده است: ایستگاه های پایه 5G خطر تداخل زیان بار را برای ارتفاع سنج های راداری در همه انواع هواپیما، با پیامدها و تأثیرات گسترده بر عملیات هوانوردی ایجاد می نمایند.

این گزارش درباره تداخل احتمالی از سوی هر دو بخش انتقال از ایستگاه های زمینی 5G و از گوشی های همراه مسافران هشدار می دهد. RTCA نتیجه می گیرد که خطر تداخل برای هواپیماهای منطقه ای و هواپیماهای تجاری و هوانوردی عمومی غیرقابل اجتناب است و برای هلیکوپترها هم تقریبا به همان مقدار شدید است.

طبق این گزارش، برای بعضی هواپیماهای تجاری بزرگ، خطر به سناریوهای خاص محدود می گردد اما می تواند در بعضی شرایط، مانند زمانی که هواپیما در نتیجه کاهش دید، از ابزارهای کمکی برای فرود استفاده می نماید، پیامدهای شدیدتری داشته باشد.

بر این اساس در ماه نوامبر FAA یک بولتن اطلاعاتی مخصوص برای صلاحیت پروازی منتشر کرد که داده های اولیه درباره خطر بالقوه 5G در آن ارائه شد. اتحادیه بین المللی خلبانان خطوط هوایی هم خاطر نشان کرد: راه هایی وجود دارد که می توان شبکه 5G را در عین حفظ سطح بالای ایمنی هوانوردی به کار برد اما زمان برای صنعت بی سیم و جامعه گسترده تر هوانوردی، به منظور اجرای اقداماتی که خطرات را کاهش دهد، در حال سپری شدن است.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از 5G در صنعت هوانوردی

Credit: Inside Telecom

منبع: Flight Global

منبع: دیجیکالا مگ

به "آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه 5G محدود کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا پرواز هواپیماها را در پی خطر تداخل با شبکه 5G محدود کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید