اخلاق محیط زیستی، آن هم در سفر!

به گزارش وبلاگ سکوت، سفر کنید، محیط زیستی سفر کنید

تصور مسافرت در یک محیط بدون ازدحام یا آلودگی هوا برای مسافران غیرقابل تصور است. در حالی که می توان با ایجاد تغییرات سفرهایی داشت که با محیط سازگارتر باشد و محیط زیستی سبزتر و تمیزتر را به ارمغان بیاورد. متاسفانه، دیگر هیچ شک و تردیدی بر اساس مطالعات علمی وجود ندارد که تغییرات جدی آب و هوایی در حال وقوع هست. واقعیت این است که در حال حاضر تمامی انسانها به بدتر شدن شرایط آب و هوایی دنیا یاری می نمایند، مثلاً؛ وقتی که آدمیان در حال گرم کردن خانه هایشان هستند و یا دیگر کارهای روزانه خود را انجام می دهند، به این فرایند یاری می نمایند. از سویی دیگر، روش مسافرت انسان ها نیز بسیار مهم است و در تغییرات آب و هوایی تأثیرگذار است. با خبرنگاران همراه باشید تا در ادامه ببینیم چگونه می گردد در سفر هوای محیط زیستمان را هم داشته باشیم.

اخلاق محیط زیستی، آن هم در سفر!

چرا باید در روش مسافرت های خود تغییر ایجاد کنیم؟

واقعیت این است که با فرایند فعلی مسافرت ها در دنیا، فرایند تغییرات آب و هوایی ادامه یابد. به طوریکه انتظار می رود طی سال های 1990 تا 2030 فراوری گازهای گلخانه ای به وسیله بریتانیا در بخش حمل و نقل به اندازه 35 درصد افزایش یابد. امّا، وزارت حمل و نقل بریتانیا اعلام نموده است که امکان کاهش 60 درصدی فراوری دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل داخلی تا سال 2030 وجود دارد. البته این کاهش بر اثر تغییرات واقعی به ویژه در زمینه رفتار مسافران و روش مسافرت ها امکان پذیر است. در حال حاضر، برای هر دو نفر یک ماشین در بریتانیا وجود دارد و انتشار دی اکسید کربن از خودروها در این کشور 13 درصد افزایش یافته است.

کاهش تعداد خودروها به معنی داشتن کشوری ساکت تر، امن تر و مجذوب نماینده تر است و از سویی دیگر، تشویق بیشتر مردم به راه رفتن و استفاده از دوچرخه روشی مهم برای کاهش ازدحام و آلودگی است. آلودگی کمتر هم به معنی کاهش بعضی بیماری ها مانند آسم و خس خس سینه است. در همین ارتباط، نتایج مطالعه ای در جنوب کالیفرنیا نشان داد که احتمال مبتلا شدن بچه ها در معرض هوای آلوده به بیماری های ریوی پنج برابر بیشتر از آنهایی است که در شرایط آب و هوایی پاک زندگی می نمایند.

اجتناب از سفرهای طولانی

کاهش انتشار دی اکسید کربن با مفهوم ساده مسافرت های کمتر ارتباط زیادی دارد. هر چه تعداد مسافرت ها کمتر گردد و یا سفرهای طولانی کاهش یابد، مسائل آب و هوایی نیز کمتر می گردد. البته، در دنیای معاصر افزایش رفت و آمدها به نقاط دوردست، وجود مراکز خرید در بیرون از شهرها و مسافرت های هوایی مقرون به صرفه و قابل دسترس یک چالش بزرگ برای کاهش مسافرت ها به شمار می رود. انجام بعضی برنامه ریزی ها به کاهش مسافرت های اضافی یاری می کند. مثلاً، اگر مجبورید که مسافتی طولانی را برای رسیدن به مقصدی با خودرو طی کنید، پرس و جو کنید و اگر افراد دیگری از همان جهت می فرایند با آنها بروید.

خرید عمده یکی از راه های کاهش سفرهای درون شهری متعدد است. از سویی دیگر، خرید از مغازه های محلی نیز روشی دیگر برای کاهش سفرها به شمار می رود و به افزایش حمایت از کسب و کارهای محلی نیز یاری می کند. صحبت کردن با دوستان درباره خرید و زمان و مکان آن نیز به افراد یاری می کند تا به صورت دسته جمعی به خرید بفرایند و به این ترتیب مسافرت های درون شهری کاهش یابد.

در واقع همیشه این سوال را باید از خود بپرسید که آیا انجام مسافرت های درون شهری ضروری است؟ به عبارت دیگر، باید تا جایی که امکان دارد مسافرت ها کم گردد، مثلاً، بعضی روزهای هفته کارهای اداره از منزل انجام گردد، از کنفرانس تلفنی به جای رفتن به جلسه استفاده گردد و یا خرید به صورت آنلاین انجام گردد.

مهم اینکه، انتشار دی اکسید کربن به ازای هر مسافر به وسیله قطار و اتوبوس به طور میانه شش تا هشت برابر کمتر از ماشین است و قطار نیز یک سوم هواپیما این گاز را فراوری می کند. بدون شک، بخش اعظمی از سفرهای محلی و طولانی افراد به وسیله حمل و نقل عمومی انجام می گردد.

یورواستار (سازنده قطارهای سریع) شرایط را برای اتصال به شبکه راه آهن با سرعت بالا در اروپا فراهم نموده است و یک جایگزین واقعی برای سفر با هواپیماها در این قاره به شمار می رود. به این ترتیب، تغییر در روش مسافرت ها با شبکه حمل و نقل عمومی در اروپا به وجود آمده است.

انتخاب سفر فعال

سفر فعال به معنی استفاده از فعالیت های فیزیکی مانند دوچرخه سواری و پیاده روی در سفر به جای بهره گیری از وسایل نقلیه موتوری که دی اکسید کربن فراوری مینمایند، می باشد. سفر فعال فرم بسیار خوبی از توریسم پایدار است که به کاهش اثرات زیست محیطی، اجتماعی و مالی فراوری گازهای آلاینده هوا منجر می گردد.

استفاده از دوچرخه و پیاده روی در سفرها به کاهش فراوری آلاینده ها یاری می کند و از طرف دیگر به دلیل فعالیت بدن از ابتلا به بعضی بیماری ها جلوگیری می کند.

منبع: الی گشت

به "اخلاق محیط زیستی، آن هم در سفر!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اخلاق محیط زیستی، آن هم در سفر!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید