کربن فوت پرینت چیست و شرکت ها چه نقشی در کاهش اثرات آن دارند؟

به گزارش وبلاگ سکوت، هرچند شرکت های بزرگ و کوچک در اقصی نقاط دنیا، با فعالیت خود به چرخه مالی دنیای یاری می نمایند و با ایجاد اشتغال برای افراد جویای شغل می توانند در تحولات اجتماعی- مالی و فرهنگی کشورها دخیل باشند، اما نباید از تاثیرات مثبت و منفی آن ها در عرصه محیط زیست نیز غافل شد. مساله ای که هرساله با وخیم تر شدن اوضاع زمین، ابعاد گسترده تری به خود می گیرد و حتی گاهی می تواند یک زنگ خطر برای از دست رفتن اعتبار شرکت ها از یک سو و ضربات جبران ناپذیر به زمین از سوی دیگر باشد. یکی از مباحث مهم در حوزه محیط زیست، انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های انسانی، عامل اصلی گرم شدن کره زمین است و به تغییرات آب و هوایی یاری می نماید. کسب وکاری که میخواهد در مبارزه با گرمایش دنیای اقدام موثری انجام دهد اول ضروری است بداند که ردپای کربن شرکت آنها چقدر در ایجاد گازهای گلخانه ای موثر است.

کربن فوت پرینت چیست و شرکت ها چه نقشی در کاهش اثرات آن دارند؟

ردپای کربن چست؟

ردپای کربن یک شرکت عبارت است از کل مقدار گازهای گلخانه ای (GHG) که به طور مستقیم یا غیرمستقیم به وسیله فعالیت های شرکت در محیط زیست منتشر می گردد.

ردپای کربن در تجارت

درست مانند اشخاص حقیقی که هر کدام با توجه به سبک زندگی شخصی خود، ردپای کربن شخصی خود را دارند، شرکت ها نیز فعالیت هایی را انجام می دهند که باعث انتشار گازهای گلخانه ای می گردد. نمونه هایی از این فعالیت ها در مرحله فراوری یا حمل و نقل محصولات شکل می گیرد. همه این مسائل باعث می گردد که گروه هایی در برابر انتشار این گازهای مخرب ایستادگی نمایند و شرکت ها را ملزم به رعایت قوانینی نمایند که کربن کمتری در هوا گردد.نیروهایی که شرکت ها را به اتخاذ سیاست هایی برای مبارزه با گرمایش دنیای سوق می دهند می توانند هم اجباری (توافق نامه های بین المللی، قوانین ملی و غیره) و هم داوطلبانه (اعتقادات زیست محیطی، صرفه جویی در منابع و غیره) باشند.

چگونه ردپای کربن یک شرکت را مقدار گیری کنیم؟

محاسبه ردپای کربن برای کسب و کار اولین قدم برای یک سازمان برای دانستن تأثیر آن بر روی کره زمین و اقدام برای کاهش آن است.

واحد استاندارد برای مقدار گیری ردپای کربن، معادل دی اکسید کربن (CO2e) است که به صورت قسمت در میلیون حجم، ppmv بیان می گردد. راهکار این است که تأثیر هر یک از گازهای گلخانه ای مختلف را بر حسب مقدار CO2 بیان کنیم که همان مقدار گرم شدن را ایجاد می نماید. به این ترتیب، ردپای کربن متشکل از تعداد زیادی گازهای گلخانه ای مختلف را می توان به صورت یک عدد بیان نمود.

نسبت های استاندارد برایlnnd تبدیل گازهای مختلف به مقادیر معادل CO2 استفاده می گردد. این نسبت ها بر اساس به اصطلاح پتانسیل گرمایش دنیای (GWP) هر گاز است که تأثیر گرمایش کل آن را نسبت به CO2 در یک دوره زمانی مشخص (افق زمانی، معمولاً 100 سال) توصیف می نماید. در این بازه زمانی، طبق داده های استاندارد، متان امتیاز 25 را کسب می نماید (به این معنی که یک تن متریک متان همان مقدار گرم شدن 25 تن CO2 را ایجاد می نماید)، اکسید نیتروژن به 298 می رسد و مقداری از مواد فوق قوی است.

فرمول ردپای کربن در یک کسب و کار

فرمول محاسبه ردپای کربن یک کسب و کار ساده است: نتیجه رد پای کربن از ضرب داده های فعالیت (یا مصرف) در ضریب انتشار متناظر آن به دست می آید. بر اساس این فرمول، روش های مختلفی برای محاسبه ردپای کربن وجود دارد.

ردپای کربن = داده های فعالیت x ضریب انتشار

  • داده های فعالیت: پارامتری که سطح فعالیتی را که باعث انتشار گازهای گلخانه ای می گردد، تعریف می نماید.
  • عامل انتشار: مقدار گازهای گلخانه ای منتشر شده برای هر فعالیت.
  • داده های فعالیت به سه حوزه اصلی تقسیم می شوند:
  • محدوده 1: انتشار مستقیم گازهای گلخانه ای که به وسیله یک شرکت کنترل می گردد . نمونه هایی از این موارد عبارتند از مصرف سوخت - گرمایش، تجهیزات فرآیند و وسایل نقلیه - و بعلاوه فراوری، تاسیسات زباله در محل و انتشار گازهای گلخانه ای فراری.
  • حوزه 2: انتشار غیر مستقیم مرتبط با مصرف انرژی به دست آمده و مصرف شده به وسیله سازمان است. به عنوان مثال می توان به روشنایی، تجهیزات، آبگرمکن و موارد مشابه اشاره نمود.
  • حوزه 3: انتشار گازهای گلخانه ای هستند که هرچند یک یک سازمان می تواند بر آنها تأثیر بگذارد، اما آن ها را کنترل نمی نماید. در این دسته مواردی مانند حمل مواد اولیه برای ساخت محصولات، سفرهای کاری، رفت و آمد کارکنان به محل کار با وسایل نقلیه غیر متعلق به شرکت و حمل و نقل سوخت خریداری شده قرار می گیرند. غالباً بزرگ ترین دامنه و سخت ترین مقدار گیری است.

مراحلی که برای محاسبه ردپای کربن باید دنبال گردد به توضیح زیر است:

  1. یک سال محاسبه را انتخاب کنید.
  2. ایجاد محدودیت های سازمانی و عملیاتی.
  3. جمع آوری داده های مصرف
  4. محاسبات را با ضرب داده های فعالیت در فاکتورهای انتشار پیش ببرید.
  5. تهیه یک برنامه کاهش شامل اقداماتی که باید انجام گردد.

بزرگترین بخش های ردپای کربن در صنایع

نمونه های ردپای کربن هر کسب وکاری در عملیات خود فرق دارد، هرچند بعضی از صنایع خاص سهم بیشتری بیشتری در انتشار گازهای گلخانه ای دارند که مستقیماً بر ردپای کربن محاسبه شده شرکت تأثیر می گذارد.

  • طبق گزارش EPA، منابع اولیه انتشار گازهای گلخانه ای در سال 2017 در ایالات متحده عبارتند از:
  • حمل و نقل (28.9٪ از انتشارات گلخانه ای): انتشار گازهای گلخانه ای عمدتاً از خودروها، هواپیماها، کامیون ها و سایر اشکال حمل و نقلی که سوخت های فسیلی را می سوزانند، ایجاد می گردد. اگر هر نوع محصولی را برای شرکت خود بفروشید یا خریداری کنید که با وسیله نقلیه ای که سوخت های فسیلی را می سوزاند حمل می گردد، ردپای کربن شما را تحت تاثیر قرار می دهد.
  • فراوری برق (27.5%): بر اساس گزارش EPA، نزدیک به 63 درصد از برق از سوختن سوخت های فسیلی مانند گاز طبیعی و زغال سنگ تامین می گردد.
  • صنعت (22.2%): این بخش سوخت های فسیلی را عمدتاً برای انرژی می سوزاند، اگرچه بسیاری از شرکت هایی که کالاها را از مواد خام فراوری می نمایند، باید در فرآیندهای فراوری خود واکنش های شیمیایی داشته باشند تا گازهای گلخانه ای را در جو آزاد گردد.
  • تجاری و مسکونی (11.6%): سوزاندن سوخت های فسیلی برای گرما، استفاده از محصولات حاوی گازهای گلخانه ای و روش دفع زباله بر مقدار انتشار گازهای گلخانه ای تاثیر مستقیم دارد.
  • کشاورزی (تقریباً 9%): دام، خاک های کشاورزی و فراوری برنج منابع اصلی انتشار گازهای گلخانه ای هستند.
  • صرف نظر از اینکه شرکت شما در کدام بخش قرار می گیرد، مهم است که بدانید چه چیزی به ردپای کربن یاری می نماید.

شرکت ها می توانند ردپای کربن خود را با انجام فعالیت های زیر کاهش دهند:

1. اتخاذ شیوه هایی که مصرف سوخت را به حداقل می رساند: مانند حفظ وسایل نقلیه شرکت برای عملکرد بهینه و تشویق کارکنان به استفاده از خودروهای سواری یا انتخاب های حمل ونقل کم مصرف. ترکیب وسایل نقلیه کم مصرف بیشتر در ناوگان خود، خواه به وسیله افزودن خودروهای هیبریدی الکتریکی یا انتخاب وسایل نقلیه کاهش مصرف انرژی با نصب وسایل کم مصرف، پنجره ها، وسایل الکترونیکی و حتی لامپ ها در فضای اداری شما.

2. تغییر سوخت هایی که ماشین آلات شما را راه اندازی می نمایند: از زغال سنگ به گاز طبیعی. سرمایه گذاری در انرژی های تتازهپذیر، مانند برق فراوری شده از منابع باد و خورشید. شناسایی تامین نمایندگانی که عملکرد پایداری را در اولویت قرار می دهند و آنالیز فرصت ها برای افزایش بهره وری انرژی در زنجیره تامین.

3. یکی از راه هایی که شرکت ها می توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند، آنالیز روش های حذف و حمل و نقل زباله است. حمل و نقل زباله یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که بر ردپای کربن یک شرکت تاثیر می گذارد.

4. در واقع، بیشتر کسب و کارها از ردپای کربنی که ایجاد می نمایند بی اطلاع هستند، به خصوص اگر زباله های خطرناکی فراوری نمایند که باید برای دفع مناسب به یک شرکت حمل و نقل منتقل گردد.

یکی از راه هایی که شرکت ها می توانند تاثیر قابل توجهی داشته باشند، آنالیز روش های حذف و حمل و نقل زباله است. حمل و نقل زباله یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که بر ردپای کربن یک شرکت تاثیر می گذارد.

استفاده از امکانات دفع مناسب که از مزیت نزدیکی و تمرکز بر پایداری برخوردار است، می تواند ردپای کربن شرکت را کاهش دهد. به عنوان مثال، بسیاری از شرکت های آمریکایی زباله های خود را به تاسیسات ترکیب سوخت می فرستند. شرکت ها نه تنها هزینه های حمل و نقل قابل توجهی را متحمل می شوند، بلکه ردپای کربن خود را نیز به وسیله سوزاندن سوخت های فسیلی مورد احتیاج برای سوخت دیزل به طور چشمگیری افزایش می دهند.

5. شرکت ها بعلاوه می توانند از مسافت کوتاه تر حمل و نقل - صرفه جویی در هزینه های سوخت و کاهش چشمگیر ردپای کربن خود استفاده نمایند. یکی از راهکار های کاهش حمل و نقل استفاده از جلسات آنلاین و میز الکترونیکی برای کاهش مصرف سوخت است.

6. بازیافت در محل کار شما یک راه آسان برای کاهش ردپای کربن شرکت شما است. وقتی بازیافت می کنیم، تعداد مواد خامی را که باید برای فراوری محصولات از ابتدا تامین گردد، کاهش می دهیم. به عنوان مثال، بازیافت یک قوطی حلبی می تواند انرژی کافی برای تامین انرژی یک کامپیوتر را برای یک ساعت کامل ذخیره کند. به علاوه، محدودیتی برای تعداد دفعاتی که قوطی های قلع می توانند بازیافت شوند، وجود ندارد. با بازیافت کاغذ، یک تن کاغذ بازیافتی می تواند 17 درخت را از جنگل زدایی نجات دهد، بعلاوه 7000 گالن آب، 380 گالن نفت، انرژی 4000 کیلووات ساعت و 3 یارد مکعب فضای دفن زباله را نجات می دهد.

اجرای مجموعه های بازیافت در محل کار شما نیز می تواند فرهنگ کاری سبزتر را پرورش دهد. این احتمالاً برای پایگاه مشتریان شما مجذوب کننده است و حتی می تواند روحیه کارکنان شما را تقویت کند. یک مطالعه در سال 2019 به وسیله TopLine Film نشان داد که 73 درصد از کارکنان اداری می خواهند محل کارشان کوشش های پایداری خود را بهبود بخشد، و 24 درصد گفتند که از کار در سازمانی با سوابق پایداری ضعیف خودداری می نمایند.

7. از منابع بازیافتی بهره ببرید به عنوان مثال، استفاده از محصولات کاغذی بازیافتی می تواند به کاهش جنگل زدایی و حفظ زیستگاه های طبیعی یاری کند. جمعیت حشرات دنیا در 30 سال گذشته تقریباً 25 درصد کاهش یافته است. یکی از دلایل مهم این امر، تخریب زیستگاه ها است. جمعیت پروانه های بریتانیا با کاهش 50 درصدی تعداد پروانه ها از سال 1976 در خطر ویژه ای واقع شده است. وقتی جمعیت حشرات کاهش می یابد، کل زنجیره غذایی را تحت تأثیر قرار می دهد. در حالی که گزینه های بازیافتی گاهی اوقات می توانند کمی گران تر باشند، هزینه زیست محیطی استفاده از محصولات تازه بسیار بالاتر است.

8. از تامین نمایندگان پایدار بهره ببرید، اگر تمام راه ها را برای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی خود انجام می دهید، اما از کسب وکارهایی حمایت می کنید که هیچ کاری یا حداقل حداقلی را برای حفاظت از محیط زیست انجام نمی دهند، در تئوری می توانید به تأمین اقتصادی اقدامات ناپایدار یاری کنید. گواهینامه خوبی که هنگام انتخاب تامین نمایندگان باید به آن توجه کرد ISO 14001 است. این گواهی اثبات می نماید که یک سازمان مدیریت زیست محیطی را در قلب سیستم های مدیریت کیفیت خود دارد و فعالانه کارایی منابع و کاهش ضایعات را بهبود می بخشد.

9. سرمایه گذاری در انرژی سبز و تجهیزات اداری سبز می تواند راه عالی دیگری برای کاهش ردپای کربن کسب و کار شما باشد حتی می توانید روی منابع انرژی تتازهپذیر خود سرمایه گذاری کنید.

10. کاشت درختان، یا حتی داشتن باغ کارکنان، راهی عالی برای افزایش رفاه کارکنان و جبران بیشتر انتشار کربن شرکت شما است. اگر فضایی برای کاشت درختان یا گل های وحشی خود ندارید، صدها پروژه درختکاری آنلاین وجود دارد. با بعضی از پروژه ها، حتی می توانید با مبالغی اندک درخت بکارید. شاید در این روش شما نتوانید رشد فیزیکی درختان را ببینید، اما همچنان می توانید به کاشت درختان و کوشش های حیاتی تنوع زیستی در بخش هایی از دنیا که بیشتر به آنها احتیاج است یاری کنید.

با صرف زمان برای ارزیابی شیوه های کسب وکارتان، درک اینکه چگونه بر ردپای کربن شما تأثیر می گذارد و همچنان بر پایداری شرکت تمرکز می نماید، شرکت شما می تواند گام بعدی را برای حفظ و محافظت از خود و محیط زیست به عنوان یک کل بردارد.

در حالی که رهبران ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که جو را گرم می نماید و به تغییرات آب و هوایی یاری می نماید کند عمل می نمایند، بسیاری از کسب وکارها تعهدات جدی برای رسیدگی به اقدامات خود را پذیرفته اند.

هر یک از این مشاغل متنوع متعهد به اجرای استراتژی هایی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای در عملیات یا زنجیره تامین خود هستند. بعضی بر تامین یا سرمایه گذاری در انرژی های تتازهپذیر مانند نیروی باد و خورشیدی تمرکز می نمایند، در حالی که بعضی دیگر بر فراوری کارآمد کالاها و خدمات خود تمرکز می نمایند. همانطور که در گزارش های سالانه یا پایداری آنها مستند شده است، بسیاری از شرکت ها اهداف کاهش انتشار را مشخص نموده اند - بیشتر آنها تا سال 2030 را هدف قرار داده اند، اما چندین مورد اهدافی بلند مدت تر دارند. به عنوان مثال، DTE Energy، یک شرکت برق مستقر در میشیگان، اهدافی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از فراوریات متعلق به و خریداری شده تا 45 درصد تا سال 2030 و 80 درصد تا سال 2050 مشخص نموده است. مایکروسافت از سال 2012 به صورت 100 درصد کربن خنثی عمل می نماید. مایکروسافت با در نظر گرفتن قیمت داخلی کربن و سرمایه گذاری مجدد آن دلارها در انرژی پاک، پروژه های بهره وری انرژی و پروژه های جبران کربن، انتشارات خود را کاهش می دهد. از طرف دیگر فرایند به سمت همسویی اهداف شرکت با اهداف توافقنامه پاریس به وسیله خنثی شدن کربن در حال افزایش است.

شرکت برق Duke Energy به تازگی هدف خود را برای فراوری برق با انتشار کربن صفر خالص تا سال 2050 اعلام نموده است.

BP در حال سرمایه گذاری در StoreDot، یک شارژر باتری فوق سریع برای خودروهای الکتریکی است. این شرکت بر این باور است که برای دستیابی به اهداف توافقنامه پاریس، اقدامات قوی در چندین جبهه از جمله استقرار فناوری های تازه، سرمایه گذاری در بهره وری انرژی و حمایت از قیمت گذاری کربن مورد احتیاج است. Equinor، یکی دیگر از شرکت های نفت و گاز، انتظار دارد 15 تا 20 درصد از سرمایه گذاری های سالانه خود را تا سال 2030 در راهکار های انرژی تازه، مانند فنآوری های باد دریایی و جذب کربن راهنمایی کند.

جمع بندی راهکار کلی شرکت ها برای اینکه ردپای کربن خود را کاهش یا جبران نمایند:

  • بهبود بهره وری انرژی و صرفه جویی در هزینه های انرژی شما.
  • مصرف انرژی های تتازهپذیر و مشارکت در گذار به این نوع انرژی.
  • اجرای کمپین های آگاهی بخشی.
  • اجرای استراتژی مسئولیت اجتماعی شرکت.
  • سرمایه گذاری در پروژه های زیست محیطی

سه مرحله برای دستیابی به بی طرفی کربن

  1. ردپای کربن خود را بشناسید و مقدار گیری کنید.
  2. با کاهش وابستگی خود به سوخت های فسیلی، انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهید.
  3. جبران انتشار کربنی که در مرحله دوم قابل اجتناب نبود. برای دستیابی به بی طرفی کربن، تامین اقتصادی پروژه زیست محیطی باید با مقدار CO2 فراوری شده مطابقت داشته باشد.

جبران ردپای کربن تنها زمانی می تواند اعمال گردد که سازمان اقداماتی را برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود انجام دهد.

بدون اقدام داوطلبانه تجاری، کاهش انتشار کربن بسیار دشوارتر خواهد بود. کسب وکارها نقش مهمی در یک جامعه کارآمد دارند و این واقعیت که آنها برای ایجاد سیاست های خود ابتکار عمل می نمایند، آن ها را به بازیگران کلیدی در مبارزه با بحران آب وهوایی تبدیل می نماید. شرکت های C2ES BELC نه تنها برای اولویت بندی تغییرات آب وهوایی کوشش می نمایند، بلکه هدف آن ها سرمایه گذاری بر اقتصاد کم کربن و در عین حال سود برای مشتریان خود و کل دنیا است.

محاسبه ردپای کربن شما اولین قدم برای درک و کاهش تاثیر تغییرات آب و هوایی شرکت شما است. درک تأثیر عملیات شرکت شما بر ردپای کربن آن گام مهمی در جهت تضمین پایداری است.در واقع، شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد شرکت هایی که ابتکارات پایداری را در اولویت قرار می دهند، به تعادل سالمی بین دوام زیست محیطی و سودآوری نهایی دست پیدا می نمایند.

برای بیشتر کسب و کارها، طبیعی است که بیش از حد بر روی ایجاد پایگاه مشتری و افزایش فروش تمرکز کنید. با این حال، تأکید بر پایداری در عملیات شما - مهم نیست چقدر بزرگ یا کوچک - می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی نتیجه شما داشته باشد.

به گفته کارشناسان، مشتریان به مسائل زیست محیطی اهمیت می دهند و این در عادات خرید آنها منعکس می گردد. در واقع، 81 درصد از پاسخ دهندگان در یک نظرسنجی گفتند که شرکت ها باید در بهبود محیط زیست نقش داشته باشند.

یکی از راه های انجام این کار، درک تأثیر هر جنبه ای از کسب وکارتان است و اینکه چگونه حتی کوچک ترین اقدامات می توانند بر ردپای کربن کلی شما، یا مقدار دی اکسید کربن و ترکیبات کربن ساطع شده از استفاده مستقیم از سوخت های فسیلی تاثیر بگذارند.

منابع:

  • climate.selectra
  • c2es
  • resource.temarry
  • shredstation
منبع: بلاگ دیوار

به "کربن فوت پرینت چیست و شرکت ها چه نقشی در کاهش اثرات آن دارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کربن فوت پرینت چیست و شرکت ها چه نقشی در کاهش اثرات آن دارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید