الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شاد وجود ندارد

به گزارش وبلاگ سکوت، وزیر آموزش و پرورش گفت: الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شبکه شاد وجود ندارد و آنها می توانند به وسیله شبکه های تلویزیونی یا بسته های آموزشی، آموزش های خود را پیگیری نمایند.

الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شاد وجود ندارد

به گزارش وبلاگ سکوت از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محسن حاجی میرزایی بابیان اینکه آموزش وپرورش یک نهاد فرهنگ ساز و آینده ساز است، گفت: آموزش وپرورش مهم ترین سرمایه جامعه را به عنوان امانت در اختیار گرفته است و آینده مردم در آموزش وپرورش شکل می گیرد. کشور و نظام نیز آینده خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار می دهد؛ لذا نهادی است که باید مأموریت ها و وظایف خود را انجام دهد.

توزیع نابرابر فرصت های آموزشی نقطه عزیمت تمام نابرابری هاست

حاجی میرزایی اضافه نمود: مهم ترین دستاورد آموزش وپرورش دسترسی همگان به آموزش است توزیع نابرابر فرصت های آموزشی نقطه عزیمت تمام نابرابری هاست، اگر فرصت های یادگیری در جامعه به درستی توسعه یابد جامعه می تواند در راستا عدالت حرکت کند تا افراد استعدادهای خود را شکوفا نمایند.

وزیر آموزش وپرورش ادامه داد: اکنون می توانیم بگوییم در تمام کشور دسترسی به آموزش میسر است. در آنالیز تعداد بچه ها بازمانده از تحصیل، 140 هزار کودک در دوره ابتدایی داریم که بازمانده از تحصیل هستند و کمتر از یک و نیم درصد به دلیل عدم آموزش بازمانده از تحصیل شده اند.

وی اعلام کرد: این موضوع نشان می دهد چتر آموزش وپرورش در سراسر کشور گسترش پیدانموده و فاصله های بین مناطق مختلف به سرعت در حال کاهش است و فاصله بین جنسیت های مختلف در حال کاهش و گذر تحصیلی در حال افزایش است. این موضوع نویدبخش این است که جامعه به فرصت های مناسب آموزش دسترسی دارد.

ارائه آموزش با کیفیت دغدغه آموزش وپرورش است

حاجی میرزایی بابیان اینکه باید آموزش باکیفیت ارائه گردد، گفت: این موضوع جزو دغدغه های ماست و فرصت های برابر باید از نظر کیفیت همسان باشد. کوشش داریم با تمرکز بر محروم ترین مناطق و مدارس دولتی این فاصله را طی و کیفیت مناسب تری را برای دانش آموزان سراسر کشور مهیا کنیم.

وزیر آموزش وپرورش اضافه نمود: آموزش وپرورش مسئولیت تربیت و آماده کردن افراد برای زندگی کردن، ایفای نقش و پذیرفتن مسئولیت را بر عهده دارد. در این زمینه کوشش های گسترده ای در حال اجرا است و مجموعه معاونت پرورشی در حوزه تقویت دانش آموزان و مجهز کردن آنان برای قابلیت ایفای نقش اجتماعی و تقویت باورهای دینی و ارزش ها و هویت های ملی و انسجام ملی کوشش می نماید.

وی اضافه نمود: موضوع دیگر مصونیت دانش آموزان از آسیب های اجتماعی است. باید جامعه دانش آموزان را مصون بداریم. در دو بخش پیشگیرانه و مقابله طرح های زیادی برای غربالگری روانی و رفتاری دانش آموزان انجام می گردد تا از این حیث نیز مورد سنجش قرار گیرند و مداخلات به موقع انجام می گردد تا دانش آموزان آسیبی نبینند.

15شهریور قطعاً آغاز سال تحصیلی است

وزیر آموزش و پرورش درباره زمان دقیق بازگشایی مدارس گفت: 15شهریور قطعاً آغاز سال تحصیلی است. با اطمینان می گویم که از این تاریخ فعالیت آموزشی در سراسر کشور آغاز می گردد. ما حقی به عنوان حق دسترسی به آموزش داریم. این موضوع جزو تکالیف دولت ها است. حق سلامت و ایمنی دانش آموزان را نیز به عنوان مأموریت داریم. ما درصدد ایجاد تعادل بین این دو حق هستیم. بنابراین تمام کوشش ما این است کسی از آموزش محروم نگردد و سلامت کسی نیز در معرض خطر قرار نگیرد.

حاجی میرزایی ادامه داد: با شرایط غیرمطمئنی روبه رو هستیم و نمی دانیم روزهای آینده چه شرایطی داریم؛ زیرا سه شرایط را برای بازگشایی مدارس در نظر گرفتیم؛ اگر روال عادی باشد کار آموزش انجام می گیرد. در شرایطی که بچه ها می توانند به مدرسه بفرایند، باید طبق پروتکل وزارت بهداشت و بر اساس تعداد دانش آموزان و مساحت کلاس ها دانش آموزان را سر کلاس بفرستیم. اگر تعداد دانش آموزان از ظرفیت مدرسه و کلاس با رعایت پروتکل ها بیشتر گردد، دانش آموزان را به دو دسته تقسیم می کنیم؛ عده ای در روزهای زوج و عده ای در روزهای فرد به مدرسه می فرایند.

وی گفت: در دوره ابتدایی، متوسط دانش آموزانی که در کلاس درس هستند در مقایسه با دوره متوسطه بالاتر است، اگر تعداد دانش آموزان بالا باشد و نتوانیم با رعایت پروتکل در دو نوبت آنان را آموزش دهیم در سه نوبت این آموزش را خواهیم داد. هدف این است تا جایی که امکان دارد دانش آموزان را از حضور در کلاس های درس محروم نکنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سال گذشته در شرایطی به سمت فعالیت های مجازی رفتیم که دوسوم کلاس درس را پشت سر گذاشته بودیم. درهرحال به سلامت دانش آموزان توجه می کنیم. در شرایطی هستیم که تصویری از آینده نداریم و با این شرایط تمام کوشش را می کنیم که واکنش مناسبی مطابق با شرایط داشته باشیم تا از سلامت دانش آموزان و آموزش آنان مراقبت کنیم.

مسائل مالی مردم را درک می کنیم

حاجی میرزایی بابیان اینکه سه ونیم میلیون نفر از دانش آموزان عضو شبکه شاد نیستند، گفت: این تعداد از 14میلیون دانش آموز است. بنابراین این موضوع را درک می کنیم که برای خانواده ها امکان تهیه ابزار هوشمند میسر نباشد یا در مناطقی زندگی می نمایند که دسترسی به اینترنت نداشته باشند؛ لذا الزامی برای پیوستن به شبکه شاد وجود ندارد و هر فردی که این امکان را ندارد می تواند به شبکه متصل نگردد.

وی اضافه نمود: در این صورت بسته خودآموز آموزشی برای آنان تهیه می کنیم تا آموزش آن ها متوقف نگردد. این موضوع را نیز به تمام مدیران مدارس در سراسر کشور ابلاغ کردیم. ضروری است برای تک تک دانش آموزان طرح آموزشی لازم را داشته باشیم.

مسائل فنی شبکه شاد رفع شده است

وزیر آموزش وپرورش درباره زیرساخت شبکه شاد گفت: شبکه شاد مسائل فنی داشت که کوشش کردیم این مسائل را رفع کنیم ما در سال گذشته ناگزیر بودیم در فاصله کمتر از یک ماه شبکه شاد را فعال کنیم تا آن را در جمع محدودی تست کنیم، اما سال جاری ظرفیت های شاد را توسعه دادیم؛ یعنی قبلاً چهار سرویس به وسیله این شبکه در دسترس معلم و دانش آموز قرار می گرفت که اکنون به 11سرویس افزایش پیدانموده است.

وی اضافه نمود: امکان آزمون دریافت، تکلیف دادن و تکلیف دریافت، برگزاری کلاس زنده بین معلم و دانش آموز و اختصاص صفحه ویژه به معلم برای بارگذاری درس های مختلف در شبکه شاد میسر شده است. بعضی از معلمان می گفتند کار در فضای مجازی وقت زیادی می گیرد؛ لذا برای تمام پایه ها از صفحه اول هر کتاب تا سرانجام هر کتاب تمام دروس را فراوری محتوا و روی شبکه شاد بارگذاری کردیم.

حاجی میرزایی گفت: یک امتیاز ویژه شبکه شاد این است که محتوا بر روی آن بارگذاری شده است، اما بخش مسائل دیگر شاد مانند پهنای باند خارج از فعالیت و مأموریت آموزش وپرورش است، لذا وزارت ارتباطات قبول نموده میزان ترافیک شبکه شاد را که مورد احتیاج است تأمین کند. تمام مدارس طبق قانون و برنامه تا ابتدای شهریور به سامانه ملی اطلاعات متصل خواهند شد.

طرح ارائه سیم کارت دانش آموزی در ستاد ملی کرونا

وزیر آموزش وپرورش درباره رایگان شدن اینترنت شبکه شاد گفت: یکی از نگرانی هایی بعضی از خانواده ها، این است که ارتباط دانش آموزان به اینترنت دچار مشکل است. لذا کوشش اپراتورها این است که سیم کارت مخصوص دانش آموزی در اختیار آنان قرار گیرد و این موضوع را در ستاد ملی کرونا مطرح نموده ایم.

وی با اشاره به اینکه آغاز سال تحصیلی با یک ارزیابی از دانش آموزان آغاز می گردد؛ به خصوص اینکه در سال گذشته شرایط متفاوتی داشتیم، درباره فعالیت مدارس غیردولتی گفت: در این شرایط اگر بنا است آموزش مجازی ارائه گردد توصیه ما به مؤسسان مدارس غیردولتی این است که برای کاستن از هزینه ها تعداد افرادی را که آموزش می دهند باید افزایش دهند، اما شهریه مدارس غیردولتی تابع قوانین است.

حاجی میرزایی بابیان اینکه شهریه مدارس غیرانتفاعی معین شده است، اضافه نمود: اگر مجموعه ای از رقم اعلام شده هزینه ای را بالاتر بگیرد هیات نظارت به این موضوع رسیدگی می نماید و افرادی که تخلف نموده باشند باید پول را برگردانند.

بیمه معلمانی که تمام وقت در مدارس غیردولتی کار می نمایند

وزیر آموزش وپرورش درباره بیمه معلمان گفت: تمام معلمانی که به طور تمام وقت در مدارس غیردولتی کار می نمایند باید بیمه شوند و اگر از این موضوع تخطی گردد باید مورد بازخواست قرار گیرند. معلمی یک شغل نیست اگر آرامش کافی وجود نداشته باشد نمی تواند کار کند و این موضوع تأثیر منفی بر روحیه دانش آموزان و معلمان می گذارد.

وی درباره به کارگیری معلمان بازنشسته گفت: 100هزار نیروی حق التدریس داریم که آغاز کارشان قبل از سال 91 بوده است. متعهد هستیم این افراد را به کار گیریم. در بعضی از مناطق که احتیاج به نیروی کارآمد است و نمی توان نیروها را تأمین کرد ممکن است از نیروی بازنشسته استفاده کنیم تا کمبود نیرو جبران گردد.

حاجی میرزایی درباره رتبه بندی معلمان نیز عنوان نمود: معلمان باید در رتبه های متفاوتی متناسب با صلاحیت های تخصصی، حرفه ای و عمومی قرار گیرند. این کار انجام شده و دولت نیز بر این اساس معلمان را در 5 رتبه تقسیم نموده است.

وی ادامه داد: برای پررنگ شدن فاصله و امتیازات بین رتبه ها، اگر امکان آن باشد در سال آینده بودجه بیشتری اختصاص می دهیم که توجه مجلس را می طلبد. تمام معلمان بر اساس صلاحیت از رتبه یک تا پنج رتبه بندی شدند و متناسب با این رتبه حقوق آنان متفاوت است.

وی درباره اجرایی شدن سند تحول بنیادین گفت: اجرایی شدن سند تحول احتیاجمند تحولاتی در آموزش وپرورش است تا دانش آموزان را از حافظه محوری به سمت مهارت محوری و تربیت محوری ببرد و آنان را در 6 ساحت تربیتی رشد دهد.

25بسته تحولی نتیجه محور برای اجرای سند تحول آماده شد

وزیر آموزش وپرورش گفت: برای این منظور احتیاجمند هستیم برنامه درسی را متناسب با این اهداف تدوین کنیم. در گذشته اقداماتی انجام شده که پیش احتیاج ورود به این مرحله بوده است. سال جاری تا سرانجام سال راهنمای فراوری برنامه درسی برای تمام پایه ها تدوین و تصویب می گردد و براساس آن محتوای آموزشی و بسته های یادگیری تغییر پیدا می نماید.

حاجی میرزایی بابیان اینکه سال جاری 25بسته تحولی استخراج شده که ویژگی هایی از جمله شورانگیز مبتنی برتقاضای اجتماعی، نتیجه بخشی در مدرسه و در سطح دانش آموز دارد، گفت: 25 بسته تدوین و در دستور کار قرارگرفته است. کوشش داریم تا سرانجام سال تحصیلی جاری تصویری از اجرایی شدن واقعی سند را داشته باشیم.

وی در بحث جذب نیرو گفت: سال جاری20هزار نفر به وسیله دانشگاه فرهنگیان و 28هزار نفر به وسیله ماده 28، 25هزار نفر نیز به وسیله تبدیل شرایط جذب آموزش وپرورش خواهند شد.

منبع: جام جم آنلاین

به "الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شاد وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الزامی برای پیوستن دانش آموزان به شاد وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید