چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی نمایند؟

به گزارش وبلاگ سکوت، نشست علمی-تخصصی در قالب سخنرانی تخصصی با عنوان پژوهش مساله­ محور و راهبردگرا (اصول، روش­ها و چالش­ها) برگزار گردید.

چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی نمایند؟

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ سکوت نشست علمی-تخصصی در قالب سخنرانی تخصصی با عنوان پژوهش مساله­محور و راهبردگرا (اصول، روش­ها و چالش­ها) برگزار گردید.

هفتادمین نشست علمی-تخصصی با عنوان پژوهش مساله­محور و راهبردگرا (اصول، روش­ها و چالش­ها) با مدیریت علمی دکتر محمد تقی دشتی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا، با مشارکت فعال نمایندگان دستگاه های اجرایی، مراکز پژوهشی، دانشگاهی، اندیشکده ها، فعالان و تصمیم سازان کشور به صورت ویدئو کنفرانس (وبینار) برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه دکتر محمد تقی دشتی عضو هیئت علمی و رئیس مرکز پژوهشی مبنا در نشستی با عنوان پژوهش مساله­محور و راهبردگرا به ارائه یافته­ها و تالیفات خود در مرکز پژوهشی مبنا و بعلاوه ارائه راه حل جهت مساله­محور نمودن نظام مند پژوهش­ها پرداختند.

در ادامه دکتر دشتی به یکسری موانع و موارد کلیدی اشاره نمود و اضافه کرد:

از جمله موانعی که میتوان همانند، عقب ماندگی در روش پژوهش و قالبی و شکلی شدن پژوهش ها و لزوم تحول در این عرصه، پژوهش و نویسندگی علم، فن و هنری است برای کشف و بیان حقایق و انتقال تحلیل ها، دانش و عقاید، مساله محور نبودن اغلب پژوهش ها به صورت خوشبینانه تا 12 درصد و غلبه فرهنگ شفاهی بر فرهنگ کتابت و نویسندگی در میان ایرانیان، اشاره نمود.

وی ادامه داد: 12 درصد پژوهش ها نهایتا مساله محور هستند، درحالی که میبایست 80 درصد آن ها مساله محور و 20 درصد آن بنیادی و نظری باشند. برای مثال در علوم پزشکی، یک پژوهشگر ممکن است روی اثرات دارو و یا تاریخ طب در قالب بنیادی تحقیق کند، و پژوهشگر دیگری آزمایشگاه داشته باشد و شرایط بیمار را سنجش و آنالیز کند و نتیجه را برای درمان و تجویز به پزشک ارسال کند

دشتی اضافه کرد: در حال حاضر احتیاج است پژوهشگر در قالب گروه یا فردی توانایی انجام تمامی این مراحل تا تجویز نسخه را داشته باشد که این کار با روش SPM قابل تحقق است.

ایشان خاطر نشان کرد: روش دیگری نیز جدیدا در جهان ارائه شده به نام PDIA که آن را به بیمارستان میتوان تشبیه کرد که طی رفت و برگشت پژوهش­ها میان پژوهشگر و نهاد متولی، آن دستگاه را درگیر انجام آن می­کند. به نوعی بیمار را بستری و تحت نظر می­گیریم تا بهبودی کامل حاصل گردد.

دکتر دشتی گفت: چرا پژوهش های ما حل مساله نمیکند؟

عدم اتصال نهاد علم به صنعت و پژوهش به اجرا؛ (از انتخاب موضوع پژوهش گرفته تا شناسایی مسائل، انجام مراحل پژوهش تا حل مساله)

مقدمه این کار مساله محور کردن پژوهش هاست و دو روش برای این کار وجود دارد که باید مراکز پژوهشی اتخاذ نمایند تا امکان اثربخشی و اجرایی سازی پژوهش باشد.

الف. روش SPM: روش مساله محور راهبردگرا

ب. روش PDIA: روش انطباق مداوم مساله محور

دکتر دشتی راه حلی در این خصوص عنوان کرد و گفت: راه حل افزایش اثربخشی مساله محور شدن پژوهش است که طبق 2 روش پیشنهادی SPM و PDIA طبق گام­های ارائه شده می­توان آن را محقق کرد.

در ادامه نشست نیز چند تن از متخصصین و حاضرین در جلسه نظرات و سوالات خود را عنوان کردند.

در سرانجام سید محمد شفیعی، مدیر کل دفتر آموزش مرکز پژوهش­های توسعه و آینده نگری بیان داشت: ضمن تشکر ازحضور و استقبال کم نظیر مخاطبین در سراسر کشور در این نشست، این مرکز با برگزاری سلسله نشست های علمی-تخصصی در پی فراهم ساختن زمینه لازم برای برخورداری از ظرفیت صاحب نظران، برقراری ارتباط علمی با دانشگاه ها، مراکز پژوهشی دستگاه های اجرایی و اندیشگاهی و دریافت دیدگاه های متنوع صاحب نظران به عنوان بازوی فکری سازمان برنامه و بودجه کشور، ابراز امیدواری کرد که بتوان خروجی ها و بازخورد های مناسبی از این بحث های منظم هفتگی برای سیاست گذاران و تدوین گران بدست آورد. این نشست سراسری هفته سوم فروردین ماه سال 1401 برگزار گردید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی نمایند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا پژوهش ها مسائل را حل نمی نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید