اگر می خواهید بدانید که آدم هایی با این مسائل پزشکی، چگونه می بینند، عکس های تهیه شده توسط این دانشجوی پزشکی را ببینید

به گزارش وبلاگ سکوت، همواره سخت است که ما خودمان را جای دیگران بگذاریم. این در خصوص مسائل پزشکی و بیماری ها هم صدق می نماید. یعنی ما خیلی بعید است که بتوانیم درد و رنج ناشی از یک بیماری را تصور کنیم، مگر اینکه روزی خودمان به آن مبتلا شده باشیم.

اگر می خواهید بدانید که آدم هایی با این مسائل پزشکی، چگونه می بینند، عکس های تهیه شده توسط این دانشجوی پزشکی را ببینید

چند وقت پیش یک دانشجوی پزشکی از غنا، کار جالبی کرد. این دانشجو به نام کلوین فیاگبه، عکس هایی درست کرد که در آن نشان داد اشخاصی با بیماری های گوناگون چمی، روانپزشکی یا بدنی، چطور دیدشان دستخوش دگرگونی می گردد و متفاوت می بینند.

شاید برای وبلاگ سکوت، اینها خیلی روتین باشند، اما همین عکس ها در تیک تاک، بسیار مورد استقابل قرار گرفتند، طوری که نزدیک به نیم میلیون دنبال کننده این دانشجو، بسیار او را تشویق کردند.

با هم این شرایط پزشکی را مرور کنیم:

آستیگماتیسم:

آستیگماتیسم یا کژبینی یکی از شایع ترین مسائل اپتیکی چشم است، و معمولاً علت آن نامنظمی شکل و انحنای قرنیه یا عدسی است. گاهی نیز علت آن نامنظمی شکل و انحنای لنز که در پشت عنبیه واقع شده است .

به خاطر آستیگماتیسم، تصویر ایجاد شده روی شبکیه نامنظم است. به خصوص اگر شخص تصاویری با خطوط موازی ببیند، این مشکل بیشتر نمود پیدا می نماید.

البته در کلیه تصاویر این صفحه برای فهم بهتر شرایط، در تصویر شخص بیمار، غلو شده است. وگرنه ممکن است شما آستیگماتیسم خفیف داشته باشید و فقط در معاینه چشم پزشکی، متوجه قضیه بشوید.

بیماری کوری چهره که قبلا در وبلاگ سکوت در موردش نوشته ام.

دید برفکی یا مَگَس پَران چشم یا مگسک گونه ای سایه های مزاحم در دید چشمان بعضی افراد می باشد. شخص مبتلا به مگس پران، ذرات کوچک غبارمانندی را جلوی چشمانش می بیند که بالا و پایین می فرایند و با وجود پلک زدن ها همچنان مانند یک سایه کوچک در جلوی چشم ها قرار دارند.

مگس پران در حقیقت سایه کدورت های موجود در مایع زجاجیه است که روی شبکیه می افتد و به صورت یک سایه تیره دیده می گردد. چسبندگی و ضخیم شدن رشته های زجاجیه، جمع شدن سلول های التهابی در زجاجیه یا خون ریزی در درون چشم می تواند از عامل های ایجاد مگس پران باشد.

مگس پران در افراد بالای 60 سال، افراد نزدیک بین، افراد با پیشینه جراحی چشمی (به ویژه جراحی آب مروارید) و افرادی که سابقه التهاب داخل چشمی (یوئیت) دارند بیشتر دیده می گردد.

مگس پران عارضه بسیار شایعی است و با گذشت سن شیوع آن افزایش می یابد.

نابینایی که البته فقط به معنی اصلا ندیدن نیست. نابینایی قانونی:

سطح آسیب دیدگی است که توسط قانون تعریف شده و محدودیت فعالیت های مجاز (مانند رانندگی) را به دلایل ایمنی یا معین واجد شرایط بودن آن معین مینماید .

اداره تامین اجتماعی ایالات متحده (SSA) نابینایی قانونی را به صورت زیر تعریف می نماید:

1. برای افزایش بینایی بین 20/200 یا کمتر در چشم راست خود بایستی از لنز یا عینک استفاده نمایید .

2. محدودیت میدان دید در چشم باید زاویه ای بیش از 20 درجه باشد.

دیس لکسی یا خوانش پریشی:

نوعی اختلال یادگیری است که طی آن مغز نمی تواند به درستی تصاویر معینی مانند اعداد و حروف را پردازش کند.

نارساخوانی، بر توانایی خواندن و نوشتن کودک تاثیر می گذارد و نشانه های آن در دوران دبستان و ورود کودک به مدرسه آشکار می گردد؛ کودکی که مبتلا به خوانش پریشی است به طور معمول تا قبل از ورود به مدرسه مسئله ای ندارد اما با آغاز آموزش ها معین می گردد که نمی تواند همپای همکلاسی های خود پیشرفت کند.

میگرن با اورا:

اورای میگرن به اختلال های بینایی یا حسی گفته می گردد که در طول یک ساعت پیش از بروز این نوع سردرد رخ می دهد.

این اختلالات بینایی اغلب شامل ایجاد نقطه کور یا اسکوتوم در میدان بینایی می گردد که ممکن است هر دو چشم را گرفتار کند، اما همواره در یک طرف میدان بینایی (راست یا چپ) رخ می دهد.

اسکوتوم هایی که در بیماری های دیگر در میدان بینایی به وجود می آیند، معمولا سیاه به نظر می رسند، اما اسکوتوم ها در میگرن به طور شاخص سفید یا خاکستری (یا ندرتا رنگی) هستند.

اسکوتوم معمولا به صورت یک خط زیگزاگ سوسوکننده ظاهر می گردد که به شکل یک هلال در یک طرف میدان بینایی (راست یا چپ) گسترش می یابد و نهایتا به ناحیه دید محیطی می رسد.

حس آمیزی یا سینستیشیا synesthesia که باز در وبلاگ سکوت قبلا در موردش پست هایی نوشته ام.

اوتیسم:

توصیه می کنم این مقاله مفصل وبلاگ سکوت را در موردش بخوانید. بدیهی است که اینجا تنها دنیای بیماران مبتلا، تخیل شده و اوتیسم بیماری دیداری نیست.

کوررنگی کامل:

حالا جالب است که خیلی از افرادی که کوررنگی نسبی یا تک رنگی دارند، تا زمانی که آزمون استاندارد از آنها گرفته نگردد، متوجه کوررنگی خود نیستند و برعکس وقتی به واسطه عینک هایی، آنهایی که کوررنگی نسبی دارند، می توانند تا حدی رنگ ها را به صورت دیگران ببینند، بسیار هیجان زده می شوند:

نزدیک بینی:

نیستاگموس:

نیستاگموس حرکت سریع ، ناگهانی و غیر ارادی چشم هاست که این حرکات می تواند افقی عمودی و یا دوار باشد. علاوه بر این حرکات، نشانه های دیگری دارد که عبارتند از: حساسیت به نور، سرگیجه، مشکل دید در تاریکی،مسائل بینایی، دائما چرخاندن سر یا نگه داشتن سر در موقعیت کج.

نیستاگموس ممکن است به صورت تنها یک علامت یا همراهی با علائم دیگر بالینی در فرد بیمار دیده گردد.

و باز تجسم کوررنگی:

اینجا کوررنگی از سه رنگ را می بینید:

اینجا کوررنگی دورنگی را می بینید:

دوبینی:

، نوعی اختلال دید است که از یک جسم واحد دو تصویر در ذهن احساس می گردد. دوگانگی دید می تواند به صورت افقی، عمودی، قطری (یعنی هم افقی و هم عمودی) و یا به صورت چرخش تصویر یک جسم در مقایسه با دیگر اجسام باشد.

آب مرواردی یا کاتاراکت: کدر شدن عدسی چشم

دوربینی:

بیماری آب سیاه یا گلوکوم که باعث دید اصطلاحا تونلی می گردد:

یعنی از دست دادن دید محیطی با حفظ دید مرکزی و در نتیجه شخص یک میدان تونل مانند دایره خواهد داشت.

رتینوپاتی دیابتی:

مشکل شبکیه چشم ناشی از بیماری دیابت:

ناتوانی در دیدن رنگ سرخ:

منبع: یک پزشک

به "اگر می خواهید بدانید که آدم هایی با این مسائل پزشکی، چگونه می بینند، عکس های تهیه شده توسط این دانشجوی پزشکی را ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر می خواهید بدانید که آدم هایی با این مسائل پزشکی، چگونه می بینند، عکس های تهیه شده توسط این دانشجوی پزشکی را ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید