بازسازی خورشید روی زمین، رکورد تازه راکتور همجوشی هسته ای در آمریکا

به گزارش وبلاگ سکوت، دیجیاتو نوشت: اولین بار در آذرماه پارسال، دانشمندان آمریکایی به بهره خالص انرژی در یک واکنش همجوشی هسته ای دست یافتند. حالا پژوهشگران تأسیسات ملی احتراق آمریکا (NIF) اعلام نموده اند که رآکتور همجوشی هسته ای آن ها مکرراً به احتراق دست یافته است. به عبارت دیگر، این رآکتور توانسته انرژی خروجی بالاتری نسبت به انرژی مصرف شده خود داشته باشد.

بازسازی خورشید روی زمین، رکورد تازه راکتور همجوشی هسته ای در آمریکا

به گزارش نیچر، NIF در سال 2023 پیروز شده است چندین بار این دستاورد را تکرار کند و قدم مهمی درزمینه حرکت به سمت فراوری انرژی پاک بردارد. ریچارد تاون، فیزیکدان آزمایشگاه ملی لارنس لیورمور که پارسال برای اولین بار به این پیروزیت دست یافته بود، درباره این خبر می گوید: حس بسیار خوبی دارم. فکر می کنم همه ما باید به این دستاورد افتخار کنیم.

  • خداحافظی با اسطوره آمریکایی پرطرفدار

NIF به عنوان یک نیروگاه ساخته نشده، درعوض یک تأسیسات تحقیقاتی برای بازفراوری و مطالعه واکنش هایی است که حین انفجارهای گرماهسته ای رخ می دهد. این تأسیسات دستیابی به نرخ بازدهی بالاتر درزمینه همجوشی را ممکن نموده و اشتیاق نسبت به استفاده از این روش برای فراوری انرژی پاک را افزایش داده است.

دستاوردهای NIF در احتراق همجوشی هسته ای

در NIF از 192 پرتو لیزری برای شلیک به قرص یخ زده ای از دوتریوم و تریتیوم استفاده می گردد که دو ایزوتوپ هیدروژن هستند. این تأسیسات در آزمایشی در تاریخ 5 دسامبر 2022، در واکنش همجوشی توانست تقریباً 54 درصد بیشتر از انرژی پرتوهای لیزر ورودی، انرژی فراوری کند. اندازه این انرژی 2.05 مگاژول بود.

در ادامه، در 30 ژوئیه 2023، این تأسیسات با فراوری 3.88 مگاژول رکورد قبلی خود را شکست. این آزمایش از افزایش 89 درصدی انرژی خروجی نسبت به انرژی ورودی خبر می داد. دانشمندان سپس در دو آزمایش دیگر در اکتبر 2023، بازهم به احتراق دست پیدا کردند. بعلاوه محاسبات این آزمایشگاه نشان می دهد که دو اقدام دیگر در ماه ژوئن و سپتامبر 2023 نیز منجر به دستیابی به خالص انرژی مثبت شد، اما این انرژی خروجی آن قدر زیاد نبود که تحت عنوان احتراق تأیید گردد.

اگرچه دستاورد دانشمندان در این زمینه هنوز نقایصی دارد، اما آن ها حالا به آینده امیدوارترند. بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که با دستاوردهای دو سال اخیر، حوزه فراوری انرژی به وسیله رآکتورهای همجوشی وارد عصر تازهی شده است.

  • ماجرای ابوریحان و درهای قصر شاه

  • جا دادن هزار میلیارد ترانزیستور در یک تراشه/ بلندپروازی تازه اینتل

  • بحرین مک لارن را خرید/ ابر ماشین انگلیسی مالک تازه پیدا کرد

5858

منبع: خبرآنلاین

به "بازسازی خورشید روی زمین، رکورد تازه راکتور همجوشی هسته ای در آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی خورشید روی زمین، رکورد تازه راکتور همجوشی هسته ای در آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید