تشریح فعالیت های کارگروه های بررسی شورای کتاب کودک

به گزارش وبلاگ سکوت ، در نخستین روز ارایه گزارش سالانه گروه هاى بیست و دوگانه شوراى کتاب کودک، گروه های سه گانه ادبیات کهن، ادبیات نمایشى و دست نوشته بزرگسالان براى بچه ها و نوجوانان به تشریح ارزیابی های خود از آثار منتشره در سال های 1398 تا 1399 پرداختند.

تشریح فعالیت های کارگروه های بررسی شورای کتاب کودک

گروه بررسی ادبیات کهن با 26 عضو طی 43 جلسه 50 کتاب را در فضای مجازی بررسی کرده است و از بین 50 عنوان کتاب بررسی شده 24عنوان به فهرست شورای کتاب کودک راه پیدا کرده اند که دو کتاب در جایگاه پنج ستاره، هفت کتاب در جایگاه چهار ستاره و 15 کتاب در جایگاه سه ستاره قرار دارند. از نکات قابل توجه امسال غلبه آثار بر مبنای ادبیات عامه، افسانه های قومی و ملی به نسبت 32 بر 18 به ادبیات رسمی و مکتوب است و نقاط ضعفی مانند انتخاب نامناسب و بی توجهی به رعایت ضوابط و اصول استفاده از روش های مختلف (به ویژه روش بازنویسی ساده) باعث افت کمی و کیفی کتاب ها شده است، به طوری که از 50 عنوان، 26 عنوان (بیشتر بازنویسی ساده) در خارج از فهرست قرار گرفت. معرفی نکردن منبع اثر نیز از دیگر معضلات بررسی کتاب هاست زیرا در این روش کتاب نو باید با اصل اثر مقایسه شود. نکته قابل توجه این است که بسیاری از این آثار به چهره های شاخص ادبیات کودک و نوجوان و همچنین به ناشران فعال در این حوزه تعلق دارد.

بر اساس این گزارش از اتفاقات خوب امسال فراوانی استفاده از روش بازآفرینی تلفیقی (آمیغ نویسی) است. در این روش بازآفرین برای خلق اثرش از بیش از یک منبع استفاده می کند. خلاقیت بکار رفته در این آثار از طرفی باعث جذابیت اثر و از طرف دیگر مانع از تکرار و یکنواختی آن ها می شود.

گروه بررسی ادبیات نمایشی نیز با یازده عضو و برگزاری بیش از 20 جلسه در فضای مجازی 25 کتاب شامل 23 نمایشنامه و چهار کتاب نقالی را با سه معیار؛ محتوا، ساختار و نوآوری و خلاقیت بررسی کرده است.

بنا به گفته سرپرست این کارگروه امسال شاهد انتشار 16 عنوان کتاب از طرف موسسه فرهنگی منادی تربیت و وزارت آموزش وپرورش (معاونت پرورشی و فرهنگی) برای اجراهای دانش آموزی بودیم که به نوعی شیوه اجرایی نقالی (شیوه اجرایی نمایش های سنتی ایرانی) در این مجموعه وجود دارد. پنج نمایشنامه از انتشارات پیله و از یک نویسنده جوان و تازه کار، نشان از ورود افراد جوان و ناشران خصوصی در این حوزه است و از طرف دیگر نزدیک به 60 درصد آثار به گروه سنی نوجوان و 13 سال به بالا تعلق دارد؛ که به نوعی نشان از شناخت اهمیت این گروه سنی از طریق پدیدآورندگان آثار است و ازآنجایی که ادبیات نمایشی جهت اجرا و به صحنه بردن آن نگاشته می شود (چه اجرای حرفه ای یا اجرای بچه ها و نوجوانان) می تواند تأثیرپذیری دوچندان داشته باشد و به نوعی می توان با این گونه ادبی مهارت های فردی، اجتماعی و مفاهیم ارزنده انسانی و اخلاقی را انتقال داد و آموزش را به پرورش و یادگیری ماندگار تبدیل ساخت.

گروه بررسی دست نوشته بزرگسالان برای بچه ها و نوجوانان که از سه عضو تشکیل شده است طی جلساتی به بررسی 13 اثر دریافت شده به صورت مجازی پرداخته است که از بین آثار بررسی شده سه اثر داستان، دو اثر دل نوشته و قطعه ادبی و هشت اثر شعر هستند.این گروه باهدف شناخت، هدایت و تشویق نویسندگان نوقلم آثار ارسالی را بررسی می کند. آثار ارسال شده باید تألیفی و مخاطب آن کودک باشد. پدیدآورنده، اثر منتشرشده نداشته باشد. همچنین انسجام در اثر و چگونگی به کارگیری عناصر داستان، مخاطب شناسی و جنبه های زیباشناسی اثر موردتوجه قرار می گیرد. آثار پس از دریافت با استفاده از فرخوان در فضاهای شورا و دریافت از طریق فضای مجازی بررسی شدند. پس از بررسی، نظرات جمع بندی و برای نویسنده ارسال می شود.

گروه هاى بررسی و کاری بیست و دوگانه شوراى کتاب کودک، بنا بر رویه هر ساله، گزارش عملکرد خود در یک سال اخیر، از 10 تا 18 آبان ماه منتشر خواهند کرد. این گزارش ها به صورت کامل در سایت شوراى کتاب کودک WWW.CBC.IR منتشر خواهد شد. در نخستین روز فعالیت های این گروه های بیست ودوگانه، سه گروه ادبیات کهن، گروه ادبیات نمایشى و دستنوشته بزرگسالان براى بچه ها و نوجوانان به تشریح خلاصه عملکردهای خود پرداختند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تشریح فعالیت های کارگروه های بررسی شورای کتاب کودک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشریح فعالیت های کارگروه های بررسی شورای کتاب کودک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید