شیوه فعلی برگزاری کنکور فضای تعلیم و تربیت را مخدوش می نماید

به گزارش وبلاگ سکوت، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کنکور نظام تعلیم و تربیت بچه ها ما را به گروگان گرفته و این نظر مورد اتفاق متخصصان است.

شیوه فعلی برگزاری کنکور فضای تعلیم و تربیت را مخدوش می نماید

ایمان افتخاری عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه نو کنکور گفت: متخصصان علمی کشور با مصوبه شورا درباره کنکور موافق هستند و خود را صاحب آن می دانند.

وی درباره اینکه مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند در عمق بخشی مفاهیم نقش داشته باشد اضافه نمود: در مصوبه شورا دو محور وجود دارد؛ یک محور جنبه ارتقا عدالت آموزشی دارد و یک محور تعلیم و تربیتی است. محور عدالت آموزشی موافقان و مخالفانی دارد، اما در محور دیگر، بیشتر کسانی که در حوزه تعلیم و تربیت و آموزش علوم پایه و انسانی فعالیت دارند، حداقل تا جایی که بنده آگاه هستم، نظرات شبیه به هم دارند. اختلافات جزئی هست، ولی در کلیات اتفاق نظر دارند.

وی ادامه داد: تقریباً همه متخصصان معتقدند که شیوه فعلی برگزاری کنکور، فضای تعلیم و تربیت سه سال آخر دوره متوسطه را به شدت مخدوش می نماید و کارکرد های تعلیم و تربیتی را تحت تأثیر قرار می دهد. در واقع کنکور نظام تعلیم و تربیت بچه ها ما را به گروگان گرفته است. این نظر خیلی مورد اتفاق متخصصان است. معلمان و اساتید دانشگاه ها و فرهیختگان کشور، در خیلی از موضوعات مرتبط با تعلم و تربیت با هم اختلاف نظر دارند. ولی همگی گلایه دارند که در حال حاضر دانش آموز در سه سال آخر در اختیار نظام تعلیم و تربیت نیست، و بالطبع از آن بهره ای نمی برد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دانش آموز برای فهم و درک بهتر از ریاضی باید توانایی های خاصی را به دست بیاورد که شامل شناخت مسأله، توانایی محاسبه، یافتن الگوها، به کارگیری مدل ها، استدلال و استنتاج منطقی، حل مسأله و موارد متعدد دیگر است. متأسفانه در سال های منتهی به کنکور فراگیری همگی این موارد کنار گذاشته می شوند و با یادگیری شیوه تست زنی، بازاری ایجاد می گردد که تنها توانایی بهتر تست زدن را یاد می دهد. در حالی که این توانایی در زندگی آینده دانش آموزان و رشد واقعی آن ها هیچ تأثیری ندارد، یا تأثیر ناچیزی دارد.

وی ادامه داد: اینگونه می گردد که دیگر دانش آموزان به یادگیری عمیق علاقه مند نیستند. اساتید هم نگرانند که دانشجویانی که وارد دانشگاه می شوند مفاهیم را به درستی یاد نگرفته اند. این فرآیند، آسیب زننده و بسیار نگران نماینده است. آن چیزی که در گذر از کنکور، توانایی محسوب می گردد، با هدف نظام آموزش و پرورش ما یکی نیست. وقتی اینگونه است باعث می گردد که نظام آموزش و پرورش ما مسیری را هدف بگیرد، و دانش آموز ما به سمت دیگری برود.

وی درپاسخ به این سوال که بعضی این شبهه را مطرح می نمایند که مصوبه شورا دروس عمومی را از کنکور حذف نموده گفت: دو رکن در فرآیند ورود به دانشگاه وجود دارد: دانش آموزانی که دوره تعلیم و تربیتی را طی نموده اند و حالا می خواهند وارد مقطع دیگری شوند در دو جنبه باید سنجیده شوند. یکی اینکه دوره 12 ساله تحصیل که سپری شده، چقدر موفقیت آمیز بوده و چقدر از اهداف در نظر گرفته شده محقق شده است؟ ملاک دومی که مورد سنجش قرار می گیرد این است که دانش آموز چقدر توانایی لازم برای ورود به دانشگاه را دارد؟

افتخاری اضافه نمود: دو نهاد باید ارزیابی خودشان را از دانش آموزان داشته باشند؛ یک نهاد، نهادی است که این دانش آموزان 12 سال در آن زندگی نموده اند. این نهاد باید ارزیابی کند که دانش آموز چقدر کوشا بوده و وقت گذاشته و نتایج قابل قبولی به دست آورده است. یک طرف دیگر دانشگاه است که باید معین کند آیا دانش آموز یا داوطلب توانایی لازم برای ورود به دانشگاه را دارد یا نه؟

وی ادامه داد: حتماً وقتی به این دو نهاد از چارچوب کلی تر نگاه می گردد احتیاج به تقسیم کار دارند و سنجش بعضی از حوزه ها به عهده نهاد آموزش عالی است و بخشی هم برعهده آموزش و پرورش. یعنی تقسیم کار باید بین نهاد پذیرنده و آموزش دهنده دانش آموز به شکل مناسبی صورت پذیرد. سنجیدن بر اساس تست، فاصله بیشتری با اهداف درسی در دروس عمومی دارد، حال آنکه بعضی توانایی های دروس تخصصی و نه همه آنها قابل سنجش با بهره گرفتن از تست هم هستند. این دو امر باعث شد که شکل فعلی تصویب گردد و دروس تخصصی هم به صورت تستی سنجیده شوند و هم در سوابق تحصیلی مد نظر باشند و دروس عمومی تنها در سوابق تحصیلی محاسبه شوند.

او ادامه داد: قطعاً در آینده باید مطالعات تکمیلی انجام گردد تا نقاط ضعف و قوت روشی که اتخاذ شده سنجیده گردد و بازنگری و اصلاحات لازم صورت گیرد. آنچه که تا به امروز بر اساس نظر متخصصین حوزه سنجش و آموزش پیشنهاد شده است، مدل فعلی است.

وبلاگ سکوت علمی پزشکی دانشگاه و کنکور

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "شیوه فعلی برگزاری کنکور فضای تعلیم و تربیت را مخدوش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیوه فعلی برگزاری کنکور فضای تعلیم و تربیت را مخدوش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید