ماجرای آتش سوزی هنرپیشه معروف در شب چهارشنبه سوری ، خطرناک ترین مواد محترقه چیست؟

به گزارش وبلاگ سکوت، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در آستانه شب چهارشنبه سوری توصیه هایی برای شهروندان دارد...

ماجرای آتش سوزی هنرپیشه معروف در شب چهارشنبه سوری ، خطرناک ترین مواد محترقه چیست؟

به گزارش وبلاگ سکوت، جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران در گفت و گو با خبرنگار وبلاگ سکوت عنوان کرد: امسال دومین مرتبه ای است که چهارشنبه سوری با شرایطی کاملا متفاوت تجربه خواهد شد. دعا می کنیم این آخرین سالی باشد که چنین شرایطی داریم و امیدواریم به سومین سال نرسد. خود ما هم دلمان برای جشن های ساده ای که در سال های دور برگزار می شد تنگ شده است.

ملکی گفت: سال گذشته شهروندان همکاری بسیار خوبی با ما داشتند و یک شب تاریخی داشتیم چون هیچ حادثه نگران کننده ای رقم نخورد. البته استقرارهای آتشنشانی به شکلی محدود وجود داشت. ظواهر نشان می دهد که چهارشنبه سوری امسال به خلوتی سال گذشته نیست.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اضافه نمود: امیدواریم در ماه های آینده همه کشور واکسینه شوند. کرونا بالاخره شکست می خورد اما بیایید به هم کمک کنیم و این دورهمی ها و جشن های مربوط به چهارشنبه سوری را حذف کنیم. این جشن ها و دورهمی های این شب به دلیل همه گیری ویروس کرونا می تواند بسیار آسیب زا باشد.

وی بیان داشت: در جشن ها و دورهمی هایی مانند آنچه که در شب چهارشنبه سوری رقم می خورد نمی گردد چندان به طور کامل پروتکل ها را رعایت کرد. اصلا امکان ندارد که در خیابان ها ده ها نفر در کنار هم باشند و بتوانند فاصله اجتماعی دو متری را هم رعایت کنند.

ملکی یادآور شد: اصلا مگر می گردد در شب چهارشنبه سوری افراد از روی آتش بپرند و فعالیت داشته باشند اما خسته نشوند و به خاطر این خستگی ماسک خود را برندارند؟ بپذیریم که به دلیل شیوع ویروس کرونای جهش یافته شاید این شب، آخرین چهارشنبه سوری عمرشان باشد. حتی در حالت دیگر ممکن است افراد ویروس کرونا را از خیابان ها برای پدر و مادر و سایر اعضای خانواده خود ببرند. بنابراین امسال هم خواهش می کنم شهروندان رعایت کنند.

وی گفت: من خودم فرزند نوجوان دارم و می دانم نوجوانان نیاز به جشن دارند. بیش از یک سال است که همه ما زندگی درستی نداشته ایم اما از این چهارشنبه سوری ها و از این عیدها زیاد خواهیم داشت.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: سازمان آتشنشانی هم مثل سال های قبل اقدامات زیادی در رابطه با شب چهارشنبه سوری دارد. نخست اینکه ما یک سری کارهای آموزشی را با کمک رسانه ها انجام داده ایم، همانند مصاحبه در رسانه ها. کارشناسان ما نیز در برنامه های صدا و سیما شرکت می کنند. از این طریق سعی می کنیم تلنگرها و یادآوری هایی به همه شهروندان بدهیم. اما بخش عمده کار ما در راستای طرح استقبال از بهار به اقدامات خود سازمان آتشنشانی در شب چهارشنبه سوری برمی گردد.

وی گفت: امسال همانند سالیان گذشته قطعا استقرارهایی در سطح شهر خواهیم داشت. تعداد آن به طور دقیق تعیین نیست و در چند روز آینده تعیین خواهد شد. نقاطی که پیش بینی می گردد شلوغ تر از سایر نقاط باشد نیروهایی استقرار خواهند یافت. چهارراه ها، میادین و سایر نقاطی که پیش بینی می گردد جمعیت زیادی در آنجا جمع شوند خودروهای ما مستقر خواهند شد.

این مقام مسئول ادامه داد: هدف ما به هیچ عنوان ممانعت از برگزاری جشن های چهارشنبه سوری نیست. در واقع اجازه نداریم ممانعت به عمل بیاوریم، ما فقط سعی می کنیم مراقب اوضاع باشیم و همه چیز را تحت کنترل بگیریم. اگر خدای نکرده در نقطه ای آتش سوزی رخ داد که احتمالا باعث آسیب به افراد، خودروها ، درخت ها و ... گردد وارد عمل شویم و مهار کنیم.

ملکی یادآور شد: ما در سال های گذشته مواردی داشتیم که آتش بازی در خیابان منجر به آتش دریافت بالکن منزل مسکونی در طبقات دوم و سوم ساختمان ها شده است، یعنی شش الی هفت متر ارتفاع فاصله با نقطه آتش سوزی. یا مثلا موردی داشته ایم که تیر برقی که مجاور نقطه آتش بوده از بالا دچار آتش سوزی شده است. به هر حال حضور آتشنشانان فقط برای کنترل اوضاع است و اگر جایی آتش فراتر از حد رفت و احتمال آسیب زدن به معابر به وجود آمد سریع نیروهای آتشنشانی وارد عمل شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران گفت: با توجه به شلوغی سطح شهر ترافیک هم قابل پیش بینی است. بنابراین نیروهای آتشنشانی در جایی استقرار پیدا می کنند که در صورت رخ دادن حادثه ای دسترسی به آنجا راحت باشد. نباید فقط به 133 ایستگاه سازمان آتشنشانی بسنده کنیم.

ملکی اذعان داشت: تجربه سال های قبل نشان می دهد که ترافیک از دم در سازمان شروع می گردد. ولی وقتی که استقرارهای زیادی در سطح شهر داشته باشیم اگر خدای نکرده اتفاقی رخ دهد آن نقطه استقرار می تواند بلافاصله وارد عمل گردد و امدادرسانی کند.

وی در ادامه گفت: در سال های دور استفاده از انواع مواد متحرقه نظیر نارنجک های دست ساز باعث رخ دادن حوادث زیادی شده است و متاسفانه برخی از آنها آنقدر بزرگ است که حتی می تواند منجر به قطع عضو و نقص عضو گردد. این موارد بارها رخ داده است.

ملکی تاکید کرد: مواردی داشته ایم که مثلا در جایی انفجار حاصل از مواد محترقه داشته ایم و چند نفر دچار قطع عضو، انگشت و ... شده اند. ترکش های حاصل از این مواد محترقه به سر و صورت هر کسی خورده باعث ایجاد آسیب های بسیار شدید شده است. البته در برخی از موارد هم افراد مواد محترقه را به هوا پرت کرده اند و زمانی که فرود آمده پس از انفجار منجر به آسیب های شدید به افراد دیگر شده است.

وی گفت: برخی از افراد در بالکن خانه خود لباس پهن می کنند و یا اینکه در فضای برخی از پشت بام ها به عنوان مثال روزنامه پهن شده است. این موارد نیز باعث آتش سوزی ناشی از پرتاب مواد محترقه شده است. هر چند خسارت جانی نداشته اما به هر حال آتش سوزی را رقم زده است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران تاکید کرد: موردی داشته ایم که یک بازیگر سیما و تلویزیون در خانه خود نشسته بود و ناگهان از طریق همسایه ها متوجه می گردد که خانه اش آتش گرفته است! گویا پرتاب مواد محترقه منجر به آتش دریافت بالکن خانه او و سپس سرایت به مبلمان خانه اش شده است. بعدا تعیین شد آنچه باعث آتش سوزی شده در واقع یک بالن آرزوها بوده است. اگر همسایه ها باخبر نمی شدند و به او اطلاع نمی دادند احتمال دامنه آتش به خانه او هم رسیده بود. به همین سادگی یک جرقه کوچک باعث آتش سوزی شده است.

وی گفت: اما اصل حوادث چهارشنبه سوری به درست کردن و بازی کردن با مواد محترقه است. درست کردن مواد محترقه یک کار شیمیایی است و نیاز به سواد دارد. بسکمک از کسانی که این کار را انجام می دهند کم سن و سال هستند و تخصص آن را ندارند و همین می گردد که حوادث متعددی در زمان ساخت آنها رخ می دهد. بالاخره این مواد شیمیایی به محاسباتی نیاز دارد.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران یادآور شد: برای شب چهارشنبه سوری پدر و مادرها نقش زیادی دارند. ما دو راهکار برای کنترل تنش شب چهارشنبه سوری داریم ؛ یکی اینکه نگاه بلند مدت است و که من شخصا از آن ناامید شده ام. این نگاه بلند مدت باید در اختیار مسئولان و متولیان باشد و یا کسانی که وظیفه فرهنگ سازی و آموزش دارند. دستگاه ها و نهادهای مختلف نیز نقش زیادی دارند. متاسفانه هیچ کاری نکرده اند. من اطمینان دارم که هیچ کار خوبی در این زمینه صورت نگرفته است.

ملکی اضافه نمود: پرونده چهارشنبه سوری امسال که بسته گردد ما تا چهارشنبه سوری سال دیگر با آن کاری نخواهیم داشت در حالی که بسکمک کشورهای دنیا جشن هایی دارند که بسیار بزرگ تر از چهارشنبه سوری ماست. آتش سوزی های آنها بسیار بزرگ تر است اما این را هم می بینیم که دستگاه های دولتی متولی برگزاری این جشنواره ها هستند. همه چیز کاملا کنترل می گردد و اصلا یک جاذبه توریستی برای همان کشور می گردد و از همه جای دنیا برای دیدن آن جشن می آیند. با این حال آنجا هم مصدوم و خسارت دارند. اما یک نهاد این خسارات و مصدومیت ها را بر عهده می گیرد و البته همان نهاد در طول سال کارهای آموزشی مربوط به آن را انجام می دهد تا این خسارات به حداقل برسد. اما ما نگاه بلند مدت و کوتاه مدت را نداریم و در حوزه ایمنی و چهارشنبه سوری نیز کاملا فراموش شده است.

این مقام مسئول بیان داشت: در زمینه رویکرد کوتاه مدت مثل همیشه ما دست به دامان خانواده ها هستیم. رویکرد کوتاه مدت یعنی همین، یعنی همین مصاحبه ای که من با شما در حال انجام آن هستم و یا مصاحبه با دو کارشناس در تلویزیون.

وی با تاکید بر نقش خانواده ها اضافه نمود: خانواده ها به هیچ عنوان برای کنترل این شرایط حالت جبری و قهری به خود نگیرند و در شب چهارشنبه سوری فرزندان خود را جذب خود خانواده کنند. یعنی مثلا در خود خانواده یک جشن برپا کنند و با این روش پدر و مادر بالای سر فرزند هستند و اجازه نمی دهند آتش بازی خیلی گسترده گردد و یا خطری به وجود بیاید.

وی گفت: نکته ایمنی بسیار مهم این است افراد در کنار آتش هایی که خودشان روشن نکردند نروند. سال های قبل مواردی داشته ایم که مثلا افرادی از جایی عبور می کردند که آتشی شعله ور را دیده اند و کنار آن رفتند غافل از اینکه چند لحظه قبل فردی داخل آتش اسپری انداخته است. این اسپری ناگهان ترکید و افرادی که دور و بر آتش بوده اند دچار مصدومیت شدید از ناحیه سر و صورت شده اند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران ادامه داد: افرادی در روزهای گذشته مواد محترقه را برای تولید به صورت کارتنی خریده اند. ما مواردی دیده ایم که مثلا در یک واحد مسکونی ده ها کیلو مواد محترقه وجود داشته است. آن مواد ترکیده و چند نفر در آن ساختمان کشته شده اند.

ملکی گفت: مگر می گردد فردی ده ها کیلو مواد محترقه در خانه اش نگهداری کند و همسایه ها متوجه نشوند؟ من باور نمی کنم که کسی متوجه نگردد. هر زمانی که کسی متوجه شد در ساختمان محل زندگی و محل کارش و یا هر جای دیگری فردی انبارداری می کند و مواد محترقه جابجا می کند سریع به پلیس خبر دهد.

وی عنوان کرد: موردی داشته ایم که مربوط به پنج، شش سال قبل می گردد. فردی در تهرانپارس مواد محترقه در خانه خود نگهداری می کرد که این مواد باعث انفجار می گردد. صاحب این مواد محترقه به سرعت خانواده خود را از ساختمان خارج می کند اما چهار نفر در آن ساختمان که هیچ ربطی به این ماجرا نداشتند کشته می شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران یادآور شد: توصیه دیگر من برای شهروندان در شب چهارشنبه سوری این است که تا حد امکان خودروهای خود را به پارکینگ منتقل کنند. حتی مواردی داشته ایم که خودروهای عبوری هم به دلیل بازی با مواد آتش زا دچار آسیب شده اند. همچنین تردد از کنار تیرهای برق نیز توصیه نمی گردد.

ملکی در پایان گفت: به هر قیمتی نباید از شب چهارشنبه سوری لذت برد. بسکمک از بچه ها و نوجوانان زشت بودن این کار را می دانند و می دانند مثلا انداختن ترقه کار درستی نیست. حالا نقش پدر و مادرها در اینجا بسیار مهم است و نظارت بیشتری در این روزها باید داشته باشند.

هیلدا حسینی خواه / وبلاگ سکوت

منبع: جام جم آنلاین

به "ماجرای آتش سوزی هنرپیشه معروف در شب چهارشنبه سوری ، خطرناک ترین مواد محترقه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای آتش سوزی هنرپیشه معروف در شب چهارشنبه سوری ، خطرناک ترین مواد محترقه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید