همکاری باکتری ها برای بهبود محصولات کشاورزی!

به گزارش وبلاگ سکوت، پژوهشگران آمریکایی در آنالیز جدیدی دریافتند که شاید همکاری میان گروه های باکتری بتواند به بهبود محصولات کشاورزی یاری کند.

همکاری باکتری ها برای بهبود محصولات کشاورزی!

به گزارش وبلاگ سکوت و به نقل از فیز، باکتری های ویژه ای موسوم به باکتری تقویت نماینده رشد گیاه(PGPB) که می توانند سلامتی گیاه را بهبود ببخشند و از آن در برابر عوامل بیماری زا محافظت نمایند، برای یاری به محصولات کشاورزی، مورد استفاده تجاری قرار می گیرند. برای بهبود بیشتر کشاورزی، شناسایی عواملی که می توانند رفتار باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه را بهبود ببخشند، سودمند است.

بسیاری از باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه، از جمعیت چسبنده ای از سلول ها تشکیل می شوند که زیست لایه(Biofilm) نام دارد و به باکتری ها یاری می نماید تا به ریشه گیاه بچسبند. گروهی از دانشمندان کارولینای شمالی و ماساچوست در پژوهش جدیدی کوشش کردند تا سایر باکتری های مرتبط با گیاهان را بیابند که می توانند به باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه در بهتر چسبیدن به ریشه یاری نمایند. آنها امیدوارند که افزایش تعداد سلول های باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه که به ریشه متصل هستند، فعالیت های مفید آنها را افزایش دهد.

دانشمندان با استفاده از روشی مبتنی بر رشد، چندین رشته باکتری را شناسایی کردند که چسبندگی باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه را به ریشه گیاهان افزایش می دهند. این نتایج نشان می دهند که تعاملات فیزیکی و شیمیایی بین این گونه های متفاوت باکتریایی، به حفظ بهتر باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه در ریشه می انجامد.

الیزابت شانک(Elizabeth Shank)، از پژوهشگران این پروژه گفت: نتایج پژوهش ما نشان می دهند که چگونه باکتری ها می توانند از یکدیگر استفاده نمایند تا گروه هایی از باکتری ها را به وجود بیاورند که می توانند برای محافظت بهتر از گیاهان و بهبود رشد آنها، با یکدیگر کار نمایند. ممکن است که بتوان از نتایج این پژوهش برای درک و طراحی بهتر درمان های میکروبی استفاده کرد که می توانند به بهبود محصولات کشاورزی یاری نمایند.

شانک و گروهش برای انجام دادن این پژوهش، به آنالیز باکتری هایی پرداختند که در اصل در ریشه گیاهان وحشی رشد نموده بودند. آنها در این آنالیز ها اطمینان یافتند که باکتری های شناسایی شده، به طور طبیعی با ریشه گیاهان در محیط های بومی تماس پیدا می نمایند. همچنین، دانشمندان به آنالیز این موضوع پرداختند که چگونه ممکن است میکروب های بومی دیگر، رفتار هر رشته از باکتری های تقویت نماینده رشد گیاه را تغییر دهند. آنها بر اهمیت درک تاثیر میکروب های مرتبط با گیاه بر رفتار گیاه تاکید کردند.

این پژوهش به صورت ویژه بر یکی از رشته های باکتری تقویت نماینده رشد گیاه تمرکز دارد که در حوزه کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد؛ بنابراین نتایج این پژوهش به مداخلات تجاری مرتبط است. شانک گفت: ممکن است که یکی از تاثیرات مهم پژوهش ما، تشویق بیشتر شرکت های زیست فناوری کشاورزی باشد تا در ارائه روش های بیولوژیکی بهتر و بادوام برای بهبود عملکرد محصول و یاری به افزایش فراوری مواد غذایی، گروه هایی از چندین باکتری را به کار ببرند.

این پژوهش، در مجله Phytobiomes Journal به چاپ رسید.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "همکاری باکتری ها برای بهبود محصولات کشاورزی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری باکتری ها برای بهبود محصولات کشاورزی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید