واردات خودرو آزاد می گردد؟
به گزارش وبلاگ سکوت، تهران (پانا) - طرح واردات خودرو بار دیگر در راستا تصویب نهایی نهاده شد. کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تغییری را در طرح تصویب نموده است که به نظر می رسد در جهت جلب رضایت مجمع تشخیص مصلحت باشد اما احتمال واردات خودرو همچنان تا گام نهایی، فاصله زیادی دارد.

به گزارش تجارت نیوز، جواد حسینی کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس روز گذشته خاطرنشان کرد که این کمیسیون اعمال تغییری در طرح واردات خودرو را تصویب نموده است.
او در در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت که در جلسه اخیر کمیسیون صنایع، این طرح عینا با اضافه شدن ارز دارای منشا تصویب شد، تا پس از تصویب صحن علنی، به مجمع تشخیص مصلحت نظام برود.
مخالفت جدی مجمع با واردات خودرو
این در حالی است که مخالفت مجمع با واردات خودرو، دیوار محکمی در برابر این طرح کشیده و گذر از آن سخت تر از از سد شورای نگهبان است.
چندی پیش هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح سامان دهی صنعت خودرو را مغایر با سیاست های کلی نظام می داند.
به گفته او ابهامات شورای نگهبان در خصوص این طرح رفع شده اما ایرادات مجمع به قوت خود باقی است.
غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع نیز چندی پیش گفته بود که واردات خودرو به روشی که مجلس شورای اسلامی اعلام نموده، در مجمع رای نیاورد.
کمبود خودرو نداریم؟
مخالفت شدید سیدمصطفی میرسلیم، دیگر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو نیز از دیدگاه منفی این نهاد نسبت به طرح مجلس حکایت می نماید.
به گفته او واردات خودرو باید منتفی گردد چرا که کشور از لحاظ ارزی شرایط خوبی ندارد و خودرو هم کالای اساسی نیست که احتیاجی به تخصیص ارز داشته باشد.
میرسلیم مدعی شده که انحصاری در خودروسازی و کمبودی در عرضه خودرو دیده نمی گردد و احتیاجی به واردات نیست.
او گفته: اندازه فراوری خودرو در کشورمان زیاد است و آنقدر خودرو در خیابان ها ریخته که نمی توانیم راه برویم.
این عضو مجمع تشخیص مصلت نظام، بر مخالفت مجمع با واردات خودرو و ابلاغ آن تاکید نموده.
این در حالی است که بعضی کارشناسان، محدودیت عرضه و تامین نشدن احتیاج بازار را یکی از دلایل گرانی خودرو می دانند.
حتی وزیر صمت نیز وعده افزایش فراوری داده است و برنامه دارد که تیراژ محصولات خودروسازان را به سه میلیون دستگاه در سال برساند.
12 عادت جالب کارآفرین های پیروز که آن ها را از بقیه متمایز می نماید
مخالفت کم سابقه مجمع با مصوبه مجلس
از سوی دیگر، حجت الله فیروزی، از طراحان اصلی طرح واردات خودرو به همشهری گفته که سیاست بالادستی اقتصاد مقاومتی، مانع واردات خودرو است.
به گفه او، هیأت نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت، به این طرح ایراد گرفته؛ در حالی که اینگونه مخالفت مجمع با قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان سابقه نداشته است.
از مجموع شرایط بر می آید که نمایندگان مجلس، بر آزادسازی واردات خودرو تاکید دارند، پرسش های شورای نگهبان در این مورد رفع شده است اما همچنان گذر از سد مجمع ساده نیست.
در این میان، در موضع دولت در خصوص واردات خودرو ابهامی دیده می گردد.
ابتدای مهر بود که علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از موافقت وزیر صمت با واردات خودرو از سال آینده اطلاع داد.
با وجود این، در پیش نویس لایحه بودجه سال 1401، بند مربوط به حقوق ورودی خودرو حذف شده است.
در جدول 5 این لایحه، که به عایدیهای دولت اختصاص دارد، خبری از حقوق ورودی خودرو نیست.
این در حالی است که در بودجه سال 1400، در یکی از ردیف های زیرمجموعه بند چهارم این جدول (مالیات بر واردات)، به حقوق ورودی خودرو نیز اشاره شده بود.
دولت پیش بینی نموده بود که در سال 1400، بیش از هشت هزار میلیارد تومان از محل واردات خودرو عایدی کسب کند. اما مشخصا در لایحه بودجه 1401 این بند حذف شده است.
افزایش عایدی پیش بینی شده فراوری و واردات خودرو
گرچه بند مربوط به حقوق ورودی خودرو در لایحه بودجه حذف شده است اما عایدی حاصل از فراوری و واردات وسائط نقلیه، در لایحه بودجه 1401 افزایش قابل توجهی داشته است.
در آخرین لایحه دولت دوازدهم، عایدی حاصل از فراوری و واردات وسائط نقلیه تنها هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود اما در لایحه بودجه سال آینده، این رقم به شش هزار میلیارد تومان رسیده است.
ممکن است دولت عایدی پیش بینی شده از واردات خودرو را در این بند گنجانده باشد.
منبع: خبرگزاری پانا